FNV

Vakbonden hebben positieve invloed op economie

Na beschouwing van duizend afzonderlijke studies over de effecten van vakbonden en collectieve onderhandeling concludeert de Wereldbank dat vakbonden goed zijn voor de economie. De Wereldbank schrijft dit in een rapport dat woensdag 12 februari verschenen is.

In het rapport "Unions and Collective Bargaining: Economic effects in a Global Environment" staat dat een hoge organisatiegraad van werknemers kan leiden tot lagere werkloosheid en inflatie, hogere produktiviteit en een snellere aanpassing aan economische ontwikkelingen.

Volgens het rapport zijn in landen waar vakbonden actief zijn, de inkomensverschillen tussen geschoolde en niet-geschoolde werknemers kleiner dan in landen waar werknemers individueel voor hun belangen op moeten komen. De verschillen tussen wat mannen en vrouwen verdienen zijn er ook kleiner.

"De noodzaak voor werknemers, werkgevers en regering om oplossingen te vinden om armoede te bestrijden door zowel groei als een betere verdeling van inkomen wordt steeds groter in dit tijdperk van globalisering" zegt Robert Holzmann, Directeur Sociale Zaken van de Wereldbank. "De bank is in het verleden wellicht vijandig ten opzichte van vakbonden geweest maar het rapport maakt duidelijk dat we vakbonden open en genuanceerd moeten benaderen. Dit betekent niet dat vakbonden een blanco cheque krijgen maar dat we hen een groot aanbod doen om samen te werken, want vakbonden zijn belangrijk".

Het rapport zal binnenkort te lezen zijn op de website van de Wereldbank, www.worldbank.org

13 februari 2003

Deel: ' Vakbonden hebben positieve invloed op economie '