FNV BONDGENOTEN

Acties groothandel Aardappel-Groente-Fruit

Maandag 6 en dinsdag 7 december zijn er actiedagen in diverse groothandelsbedrijven voor aardappels, groenten en fruit. FNV Bondgenoten organiseert de dagen uit protest tegen de moeizame CAO-onderhandelingen met de werkgevers in de sector.

De bond eist dat de werkgevers serieuze voorstellen doen met betrekking tot de nieuwe CAO. Tot nu toe is daarvan geen sprake: de werkgevers eisen zelfs 2 tot 3 % loon terug, omdat ze bij vorige CAO's teveel zouden hebben betaald. Daarnaast willen de werkgevers de laagste salarisschaal teveel verslechteren naar de zin van de vakbond.
De voorstellen die de bond heeft gedaan worden genegeerd door de werkgevers. De looneis van 4 % is onbespreekbaar.

Maandagochtend begint de actie om 7.00 uur op het terrein van the Greenery in Barendrecht. Een speciaal wervingsteam zal proberen om in de bedrijven ludieke pamfletten uit te delen aan de werknemers.

De groothandel Aardappel-Groente-Fruit maakt deel uit van een sector, waarin de arbeidsomstandigheden niet al te best zijn en de CAO slecht wordt nageleefd. Dat bleek uit de beldag, die FNV Bondgenoten onlangs voor werknemers in de hele groothandelsector heeft georganiseerd. De bond heeft het Verbond voor de Nederlandse Groothandel (VNG) in een brief een aanbod gedaan om samen een oplossing hiervoor te vinden, maar de VNG heeft tot nu toe niets van zich laten horen.

Meer informatie :
Martha Hesper, bestuurder FNV Bondgenoten