Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Van Boxtel betuigt spijt slavernijverleden

Een persbericht bij het onderwerp Anti-discriminatie 2 september 2001
Minister Van Boxtel voor Grote Steden- en Integratiebeleid heeft tijdens de VN-conferentie in Durban namens de Nederlandse regering diepe spijt betuigd voor het slavernijverleden. Volgens de minister moeten we erkennen dat in het verleden grote fouten zijn gemaakt. We moeten het verleden onder ogen zien en door herziene geschiedschrijving de nieuwe generatie voorzien van juiste, objectieve informatie.
In zijn speech ging Van Boxtel verder in op de maatregelen die de Nederlandse regering inmiddels neemt om discriminatie en racisme tegen te gaan.
Zo noemde hij onder meer de anti-discriminatiecentra, de aanpak van racistische politieke partijen, het verzwaren van de strafmaat tegen racistische uitlatingen en de komst van het Slavenmonument. Daarnaast nam de bewindsman stellig afstand van de racistische geluiden die rond de conferentie in Durban te horen zijn.

Relevante links:
Speech by minister Van Boxtel at the World Conference against Racism, Racial Discrimination, Xenophobia and Related Intolerance De site van de VN-conferentie

Deel: ' Van Boxtel betuigt spijt slavernijverleden '