E-mail service t.a.v. sportredactie (afd. motorsport) en sponsors 20 febr. 2000; Verslag IRTA-training Jerez – Spanje (18-20 febr.)  

VAN DEN GOORBERGH SNELLER DAN OOIT OP JEREZ

JARNO JANSSEN: “HET GAAT SUPER !”

De traditionele IRTA-tests op het zonovergoten Spaanse circuit van Jerez, betekende voor het nieuwe Rizla+ Grand Prix ‘dreamteam’ de eerste testkilometers van het kersverse wegrace Grand Prix seizoen 2000. In deze eerste confrontatie met de concurrentie brachten 500cc coureur Jurgen van den Goorbergh (10e) en 250cc teammaat Jarno Janssen (19e) het er bijzonder goed vanaf. Van den Goorbergh stuurde zijn Honda tweecilinder naar zijn absoluut snelste rondetijd die hij ooit gereden heeft op het moeilijke stuurcircuit in Zuid-Spanje. “Ik ging maar liefst twee volle seconden sneller rond dan vorig jaar op de Muz 4-cilinder fabrieksmachine. Ik reed dezelfde tijden als Abe, Aoki en McCoy op de 4-pitter fabrieksmachines en heb het gevoel dat ik dit seizoen nog wel eens voor een paar verrassingen kan zorgen”, klonk het veelbelovend uit de mond van de 30-jarige Bredanaar. Jarno Janssen maakte eveneens veel testkilometers en dook al snel onder zijn snelste rondetijd van vorig jaar. Janssen: “Vanaf de eerste meters ging het goed. We hebben zaken getest waar we vorig jaar het hele seizoen niet aan toe zijn gekomen. Het gaat echt super!”

Teammanager Arie Molenaar toonde zich dolgelukkig met de uitmuntende prestaties van zijn pupillen. Chef-technicus Hans Spaan en z’n crew hebben afgelopen weken een prima staaltje ‘huisvlijt’ ten toon gespreid. “Hans heeft de motoren prima voor elkaar. We hebben op een kleine versnellingsbak aanpassing na geen enkel probleem gehad. Dat was vorig jaar wel anders. Nu kwam ik eindelijk echt aan rijden toe. Iedere dag meer dan 50 ronden, en probleemloos. Ik kon zo prima in m’n ritme komen en zelfs nu al aan het rijden van snelle tijden gaan denken. Een ongekende weelde. Ruim 2 seconden sneller dan dat ik hier ooit op Jerez heb gereden, en dat terwijl het m’n eerste meters waren. Met deze tijd had ik hier vorig jaar bij de top 10 op de startgrid gestaan. Het biedt echt perspectief. De samenwerking in het team is uitstekend en we hebben voor de start van het seizoen (19 maart op het circuit van Welkom in Zuid Afrika) nog 6 testdagen waarin we nog een hele hoop zaken kunnen uitproberen”, besluit een dolenthousiaste Van den Goorbergh, die qua topsnelheid slechts drie kilometer moest onderdoen voor Harada op z’n Aprilia fabrieks-twin, en  zich zeer tevreden toonde met de gemodificeerde Michelin banden die goede grip boden.

Jarno Janssen bemerkte de eerste dag veel verschil met de coureurs die al veel testkilometers achter de rug hadden, maar dook op de 2e testdag al twee seconden onder zijn tijd van vrijdag. “De 2e dag ging het echt super. We hebben het een en ander aan de vering veranderd en dat wierp echt z’n vruchten af. We hebben in deze drie dagen zaken getest waar we vorig seizoen het hele jaar niet aan toe zijn gekomen. Ik heb echt een goed gevoel in de motor, ondanks dat ik zondagmiddag m’n machine even onderuit trok. Er gingen daar meer rijders, misschien lag er wel olie. Het was jammer dat ik niet verder meer kon trainen, want mijn 2e machine komt volgende week pas. Voor de tests in Estoril (Portugal, 22-24 febr.) en Valencia (Spanje, 28 febr. - 1 maart) is deze machine weer gereed. Dan heb ik bij de start van het seizoen meer testkilometers gemaakt dan vorig jaar en ik kan niet wachten tot het zover is”, besluit Janssen gemotiveerd, die in de slotfase de snelste Italiaan Marcellino Lucchi bij een val z’n been zag breken.

Trainingstijden 500cc na drie testdagen:

1. Loris Capirossi, I, Honda 1.42,29 (nieuw baanrecord); 2. Kenny Roberts jr, USA, Suzuki 1.42,73; 3. Max Biaggi, I, Yamaha 1.42,96; 4. Carlos Checa, E, Yamaha 1.43,42; 5. Tetsuya Harada, J, Aprilia V2 1.43,54; 6. Jeremy McWilliams, GB, Aprilia V2 1.43,58; 7. Norick Abe, J, Yamaha 1.43,78; 8. Gary McCoy, Aus, Yamaha 1.43,84; 9. Alex Barros, Bra, Honda 1.43,94; 10. Jurgen van den Goorbergh, NL, Rizla+ Honda V2 1.44,35; 11. Nobuatsu Aoki, J, Suzuki 1.44,68.

Trainingstijden 250cc na drie testdagen:

1. Marcellino Lucchi, I, Aprilia 1.43,88 (nieuw baanrecord); 2. Shinya nakano, J, Yamaha 1.44,27; 3. Franco Battaini, I, Aprilia 1.44,92; 4. Marco Melandri, I, Aprilia 1.45,17; 5. Olivier Jacque, F, Yamaha 1.45,22; 6. Sebastian Porto, Arg, Yamaha 1.45,92; 7. Jason Vincent, GB, Aprilia 1.45,98;
8. Fonsi Nieto, E, Yamaha 1.46,12; 9. Naoki Matsudo, J, Yamaha 1.46,37; 10. Jamie Robinson, GB, Aprilia 1.46,41; 19, Jarno Janssen, NL, Rizla+ Honda 1.47,75.
 

Zoekwoorden:

Deel: ' Van den Goorbergh sneller dan ooit op Jerez '




Lees ook