AFC Ajax

Sjoerd van Loon en John de Mol voorgedragen voor Ajax-commissaris Amsterdam, woensdag 1 september 1999.

De Raad van Commissarissen van AFC Ajax NV, bestaande uit voorzitter Michael van Praag, Arie van Os en Hennie Henrichs, is voornemens Sjoerd van Loon en John de Mol te benoemen tot commissarissen van AFC Ajax NV, teneinde de Raad te completeren. Deze zal daarmee, zoals beoogd, bestaan uit vijf commissarissen.

John de Mol en Sjoerd van Loon hebben zich bereid verklaard de benoeming te aanvaarden. Mede door hun jarenlange ervaring in respectievelijk de entertainmentwereld en de internationale logistieke dienstverlening zullen zij een grote verrijking voor de Raad van Commissarissen van Ajax zijn.

John de Mols (Den Haag, 24 april 1955) carrière begon bij Radio Noordzee, waar hij startte als vakantiehulp. Via Studio Sport kwam hij bij de TROS terecht waar hij al snel een van de belangrijkste producers werd.

In 1979 startte hij John de Mol Produkties BV. Vanaf 1984 groeide dit bedrijf in een hoog tempo, onder meer met producties als Medisch Centrum West. In 1990 kreeg John de Mol Produkties ook in het buitenland succes met het programma Love Letters (Traumhochzeit) dat bekroond werd met verscheidene prijzen.

De fusie in 1994 met Joop van den Ende Productions leverde ENDEMOL Entertainment op, dat ondertussen in vijftien landen vestigingen heeft. Sinds november 1996 is ENDEMOL beursgenoteerd.

Vanaf 1 januari 1998 is John de Mol voorzitter van de Raad van Bestuur van ENDEMOL Entertainment.

Na een studie Bedrijfseconomie en een vervolgstudie aan een business school in Parijs werkte Sjoerd van Loon (Amsterdam, 16 september 1949 ) bij de vrachtdivisie van KLM Royal Dutch Airlines. Bij Pakhoed Rotterdam NV was hij vanaf januari 1976 in verscheidene management-functies actief.

Vanaf 1983 droeg hij als algemeen directeur van Pandair GmbH in Duitsland zorg voor de integratie van Pakhoed en Pandair GmbH. In zijn volgende functie was Van Loon verantwoordelijk voor de wereldwijde strategie van de Transport divisie en voor de reorganisatie van de Luchtvracht divisie van Internatio-Müller NV.

Na de van daaruit verrichtte management buy-out was Van Loon tussen 1991 en 1996 directeur-eigenaar van Müller Air Freight en van Müller Batavier, welke in 1997 werden verkocht aan AEI Holding BV. Eerst was hij directeur van AEI Netherlands BV, en vervolgens sinds februari 1999 vice-president Europa en Afrika van AEI Inc.

Deel: ' Van Loon en De Mol voorgedragen als Ajax-commissaris '