AFC Ajax

Van Praag haalt fel uit naar Aalbers
Amsterdam, maandag 19 juli 1999.

Van Praag leest voor uit de gewraakte column van Aalbers in Voetbal International.

Foto gemaakt met Sony-apparatuur

"Ongehoord", "ongepast" en "achterbaks". Ajax-voorzitter Michael van Praag wond er maandag van het nieuwe seizoen geen doekjes om. Op de eerste persconferentie van Ajax haalde de voorzitter fel uit naar collega-voorzitter Karel Aalbers van Vitesse. Inzet: de afwikkeling van de transfer van Nikos Machlas.

Van Praag is ronduit woedend dat zijn collega in Arnhem wil doen lijken dat Ajax Machals heeft verzwegen dat Arsenal een hoger bod op hem zou hebben uitgebracht. Aalbers beweert in Voetbal International dat Nikos Machlas 8 miljoen gulden is misgelopen door voor Ajax te kiezen en niet voor de Engelse voetbalclub.

'Absolute onwaarheden,' reageert een furieze Van Praag. 'Aalbers probeert Machlas te demotiveren en doet naar de achterban zijn uiterste best om de transfer schoon te praten.'

Tijdens de jaarlijke bijeenkomst met de pers aan het begin van het seizoen wijdde de preses eerst kort uit over wat algemene zaken. De verkoop van seizoenkaarten zitten in de lift, de plannen van het 100-jarig bestaan worden in december nader uitgelegd en het Amsterdam Tournament kan worden bezocht zonder clubkaart.

Dan pakt Van Praag de Voetbal International van twee weken geleden. Nog even vraagt de preses aan de aanwezigen wie het artikel niet heeft gelezen (waarop één journalist reageert) en begint voor te lezen.

Van Praag: 'Onder de kop "Machlas heeft miljoenen misgelopen" legt Aalbers uit dat in het contract van Machlas stond dat hij 20 procent van zijn transfersom in zijn zak mocht steken. Ajax zou vervolgens aan Machlas hebben verzwegen dat Arsenal officieel een bod op hem had uitgebracht, van twaalf miljoen pond, zo'n veertig miljoen gulden.'

Van Praag citeert Aalbers: 'Acht miljoen waren voor Nikos geweest, maar we konden hem niet te pakken krijgen. Toen ik hem dat later vertelde, kreeg hij tranen in de ogen.'

'Er is nooit sprake geweest van een aanbieding van Arsenal,' verheldert Van Praag. 'David Dean, de verantwoordelijke voor alle transfers bij Arsenal, is een persoonlijke vriend van mij en die verzekerde mij dat. En er kan geen aanbieding officieel bod weg zonder zijn handtekening.'

'Dit gaat te ver,' aldus Van Praag die uitgebreid met Machlas over de kwestie sprak. 'Een speler kan zo'n uitspraak nooit verifieren. Maar denk maar niet dat Machlas met gebogen rug door de gangen loopt. Hij is blij dat hij hier is en haalt gelaten zijn schouders erover op.'

Aalbers had Machlas het liefst verkocht aan een buitenlandse club. De transfer vond doorgang doordat de Griek slechts interesse had in Ajax. Aalbers beweerde daarna dat hij van Ajax meer had ontvangen dan 19 miljoen gulden, het bedrag dat de Amsterdamse club bekend maakte.

Bestuurslid financiele zaken van Ajax, Arie van Os, reageerde: 'Normaal doen we over transfersommen geen uitspraken, maar toen er krankzinnige bedragen werden genoemd, vonden wij dat we de aandeelhouders moest inlichten.'

Veel behoefte om contact te leggen met Aalbers heeft Van Praag niet. 'Ik heb Aalbers helemaal niet gesproken. Vitesse probeert aan te sluiten bij de top, en dat gun ik ze ook. Maar bij een topclub hoort ook een bepaald gedrag, en deze voorzitter weet zich niet te gedragen.'

Deel: ' Van Praag boos over column Aalbers in Voetbal International '