'Van schaap naar trui' op de Handwerkbeurs

Zwolle, 20140205 -- Een Guiness World Record challenge, een tentoonstelling over een papieren tuin, leer bewerken, mixed media en het leren maken van breirollen. Dat zijn de dingen die je op de Handwerkbeurs in de IJsselhallen in Zwolle zoal tegen kunt komen.

Van donderdag 13 februari tot en met zondag 16 februari vindt de 11e editie van deze beurs plaats, die geheel in het teken zal staan van textiele hobby’s. Natuurlijk zijn er ook zo’n 180 exposanten uit binnen- en buitenland aanwezig. Bezoekers komen uit alle windstreken naar Zwolle. Het is een waar feest voor liefhebbers van textiele handwerken. Hoewel veel handwerkvormen in een modern jasje zijn gestoken, is ook het traditionele handwerken nog volop aanwezig. Waar bijvoorbeeld zelfmaakmode steeds wordt vernieuwd, worden oude borduur- en breitechnieken juist weer in ere hersteld.

De quilttentoonstelling wordt georganiseerd rondom het nieuwe boek van Maaike Bakker en Françoise Maarsse, genaamd ‘A paper-pieced garden’. De quilts uit het boek zijn te zien in de tentoonstelling.

Snelbreikampioen Miriam Tegels gaat met haar team Groenewoud de strijd aan om in 1 dag van ‘schaap naar trui’ te gaan. Met andere woorden, neem de vacht van een schaap en zorg dat het bijna 5 uur later een, met de hand, gebreide trui is. Op 31 mei a.s. gaan ze hiermee proberen het Guiness World Record te breken, deze staat nu op 4 uur, 51 minuten en 11 seconden. Tijdens de Handwerkbeurs gaat het team elke dag oefenen om onder deze tijd te gaan.

Colorist Loret Karman heeft een eigen lijn garens ontwikkeld die voor een breed scala aan handwerken te gebruiken zijn. Deze worden geverfd in diverse kleurpalletten, geïnspireerd op Van Gogh en Rembrandt. Tevens organiseert Loret diverse Masterclasses en workshops. Dit gebeurt op alle dagen tijdens de beurs, in het “Atelier Kunst (ver)Garen”. De Masterclasses worden gegeven aan vooraf geselecteerde studenten. Zij geven op hun beurt de kennis weer door in de workshops. Deze zijn op alle dagen en voor iedereen toegankelijk. Zo staan mixed media, leer bewerking, Staphorster stipwerk en weven op het programma.

Verder is er een breed aanbod van bijzondere workshops zoals Sashiko, Temari, Stitchery, breien en haken met kraaltjes, vilten en het gebruik van de naaimachine. Er zijn ook workshops waar kinderen aan mee kunnen doen. Hierdoor wordt de handwerk traditie voortgezet door de jeugd.

De Handwerkbeurs is op donderdag, vrijdag en zaterdag open van 10.00 tot 17.00 uur. Op zondag is dit van 10.00 tot 16.00 uur. De entree bedraagt € 9,00, kinderen tot 12 jaar hebben onder begeleiding gratis toegang. Het parkeren is zoals gebruikelijk gratis. Het adres van de IJsselhallen is Rieteweg 4 te Zwolle. Voor meer informatie kunt u de website www.handwerkbeurs.nl bezoeken.

Deel: ' 'Van schaap naar trui' op de Handwerkbeurs in Zwolle '