expostbus51

MINISTERIE VENW

MIN VenW: veel belangstelling HSL-Zuid contract

VEEL BELANGSTELLING HSL-ZUID CONTRACT

Vijf consortia hebben belangstelling getoond voor het contract van de infraprovider. De infraprovider verzorgt het ontwerp, de aanleg, het onderhoud en de financiering van de railsystemen van de Hogesnelheidslijn-Zuid. Dat is gebleken bij de sluiting van de eerste termijn.

Begin februari vroeg de Projectorganisatie HSL-Zuid van het ministerie van Verkeer en Waterstaat consortia zich te prékwalificeren om de bovenbouw van de Hogesnelheidslijn te verzorgen. Het contract houdt behalve het aanleggen van de rails, ook in het verzorgen van de bovenleiding, geluid-, beveiliging- en energiesystemen en het onderhoud gedurende een periode van 25 jaar.

Uit de vijf grote consortia, bestaande uit Nederlandse en buitenlandse marktpartijen, zal het ministerie van Verkeer en Waterstaat in april vier consortia selecteren voor een vervolgprocedure. De namen van de kandidaten zullen na de selectie bekend gemaakt worden. Vanaf mei zal er met deze partijen worden gesproken, waarna in het najaar de aanbiedingen en onderhandelingen zullen starten. Begin 2000 zal het contract met één van de consortia worden gesloten.

Simone Braun, 070- 351 7116

06 apr 99 14:53