Persbericht

KEYWARE TECHNOLOGIES EN INTERSTRAT VOORZIEN EUROPESE DISCOTHEKEN EN UITGAANSCENTRA VAN BIOMETRISCHE SMART CARDS

Verhoogde veiligheid in discotheken door invoering van biometrie in toegangsbeleid - Ledenpas voorkomt ongewenst bezoek en illegaal druggebruik

Zaventem, België - Enschede, Nederland - 29 febrauri 2000 --- Keyware Technologies, marktleider in het aanbod van intelligente biometrische oplossingen voor actuele bedrijfstoepassingen, maakte vandaag bekend dat het een partnership met InterStrat, een strategische system integrator, heeft gesloten met als doel biometrische technologie te integreren in smart cards, welke zullen worden gebruikt in een 15-tal uitgaanscentra en discotheken in Nederland. De smart cards worden gebruikt ter identificatie van bezoekers die in het verleden problemen hebben veroorzaakt in het uitgaansleven.

Bezoekers van de betreffende discotheken en uitgaanscentra zullen een biometrisch ledenpasje of smart card ontvangen. De bezoekers ondergaan een korte registratieprocedure teneinde hun gezicht en vingerafdruk op de ledenpas te plaatsen. Elke keer dat de bezoeker met dit pasje de discotheek of het uitgaanscentrum bezoekt, zullen zijn of haar fysieke karakteristieken automatisch worden geverifiëerd met de biometrische informatie op de kaart. Zodra een bezoeker ernstige problemen veroorzaakt kan het management van de betreffende gelegenheid beslissen deze bezoeker aan te duiden in de database en hem toekomstig bezoek ontzeggen. De biometrische technologie op de ledenpas zorgt ervoor dat de ongewenste bezoeker zijn of haar identiteit op de pas niet kan veranderen en bijgevolg geen hernieuwde toegang tot de discotheek of uitgaanscentrum kan verkrijgen.

Geweld en illegaal druggebruik in het uitgaanscircuit is een verontrustende trend zowel in Europa als in de Verenigde Staten. Een kleine groep van personen kan ernstige schade berokkenen aan de sfeer in een uitgaansgelegenheid en het plezier van de overige bezoekers ernstig verstoren. Door de implementatie van Keyware's gebruiksvriendelijke en state-of-the-art identificatie systemen, in combinatie met de software van InterStrat, kunnen horeca ondernemers zich beschermen tegen de problemen die deze ongewenste bezoekers veroorzaken en tegelijkertijd zorg dragen voor een veiliger en plezieriger omgeving voor eenieder aanwezig. Keyware en InterStrat gaan het systeem introduceren in de markten horeca, sport en recreatie.

"Het voorzien in een veilige en drugsvrije omgeving voor bezoekers is een van de belangrijkste zorgen voor horeca-ondernemers", zegt Francis Declercq, president en CEO van Keyware Technologies. "Dit bezoekersinformatiesysteem, gebaseerd op Keyware's meervoudig gelaagde biometrische technologie, zal herrieschoppers verhinderen om de pret te verstoren van andere bezoekers. Het op de markt brengen van deze vernieuwende toepassing is een grote stap voorwaarts in het proces van integratie van biometrie in hedendaagse toepassingen."

De siliconen chip op de smart card kan tevens worden benut voor marketing doeleinden, zoals het opslaan van 'disco-miles', e-purse voorzieningen, etc. op de ledenpas, conform bijvoorbeeld het airmiles systeem. De biometrische toegangsautomaten zullen ter beschikking zijn in verschillende vormen, kleuren en afmetingen, waarbij afgestemd wordt op de huisstijl en het interieur van de gelegenheid.

"InterStrat is bijzonder verheugd over de samenwerking met Keyware aangaande dit baanbrekende en uiterst innovatieve systeem voor de amusements- en sportindustrie," zegt Ron Velders, President en CEO van InterStrat. "De combinatie van veiligheid en gebruiksgemak welke de Keyware technologie biedt is uiterst belangrijk voor onze doelmarkten. Het systeem zal tevens een preventief effect hebben door het weren van bezoekers met verkeerde bedoelingen en een 'geregistreerd' verleden."

Tot voor kort, baseerden smart card systemen zich op wat een kaarthouder bezat (een kaart) en/of wat hij/zij wist (password of PIN) om zich te identificeren. Keyware's biometrische oplossingen bieden nu verscheidene identificatiemethodes gebaseerd op unieke eigenschappen van een individuele kaarthouder - wie zij/hij is. Vingerafdrukken, stemherkenning, gezichtsherkenning, irisherkenning en handgeometrie zijn voorbeelden van biometrie. Deze eigenschappen zijn uniek voor elk persoon en kunnen niet worden gedupliceerd door kwaadwillenden, in tegenstelling tot passwords en PIN-codes.

InterStrat BV

InterStrat BV, opgericht in 1997 en gevestigd in Enschede in Nederland, richt zich met succes op het aanbieden van strategische inter- en intranetwerkoplossingen op specifieke Europese markten. Langdurige distributierechten van state-of-the-art ICT-producten en -diensten vormen de basis van de onderneming, dankzij een gesofisticeerd en ICT-ervaren distributie- en marketingorganisatie. InterStrat is een Microsoft Certified Solution Provider, en biedt professionele kwaliteitsoplossingen en consultancy diensten met een team van hooggeschoolde business & Internet consultants en Microsoft Certified consultants en ingenieurs. InterStrat streeft naar een leidende ICT distributie- en marketing- positie binnen de Europese Unie, en dit in specifieke marktsegmenten zoals transport, logistiek, horeca, sport en recreatie.

Keyware Technologies

Sinds de oprichting in 1996 is KEYWARE TECHNOLOGIES een pionier op het vlak van biometrie, de persoonsgebonden identificatietechniek die gebruik maakt van de hoogst individuele eigenschappen van de mens zoals de stem, het gezicht en de vingerafdruk. Keyware heeft haar hoofdkwartieren in België en in Wobun, Massachussets, USA en is de wereldleider in het aanbod van intelligente biometrische oplossingen voor actuele bedrijfstoepassingen. De voorgestelde oplossingen optimaliseren de gebruiksvriendelijke toegangsbeveiliging van fysieke locaties, elektronische handel, netwerk- en
telecommunicatietoepassingen. Keyware's technologie viel reeds vaak in de prijzen en wordt wereldwijd verkocht via een uitgebreid netwerk van OEMs, systeemintegratoren en VARs.

###

Keyware Technologies Inc., Keyware en het Keyware-logo zijn handelsmerken van Keyware Technologies Inc. Alle andere productnamen, servicemerken en handelsnamen die hierin worden genoemd zijn handelsmerken van hun respectievelijke eigenaren.

Voor bijkomende inlichtingen kunt u kontakt opnemen met:

Keyware Technologies nv InterStrat BV
Ann Lambrechts Ron Velders