Veiligheidsgordel Saab vraagt om aandacht

(22 Oktober 1999)

PERSBERICHT:

Saab werkt aan een nieuw, geavanceerd waarschuwingssysteem dat inzittenden eraan herinnert de veiligheidsgordel te gebruiken. Aanleiding hiertoe zijn de uitkomsten van een eigen onderzoek, waaruit blijkt dat de helft van alle verkeersdoden geen veiligheidsgordel droeg op het moment van het ongeval.

De Zweedse autofabrikant heeft de afgelopen decennia vele duizenden verkeersongelukken geanalyseerd, met als doel veiliger auto's te ontwikkelen. Dankzij dit Real-Life Safety Program behoren Saabs tot de veiligste auto's ter wereld. De onderzoekers constateerden dat maar liefst acht procent van de Zweedse automobilisten gewoonweg vergeet de gordel om te doen. De ontwikkeling van een geavanceerd waarschuwingssysteem was daardoor een bijna vanzelfsprekende volgende stap in het vergroten van de veiligheid.

Signalen
De Saab technici ontwikkelden een nieuw waarschuwingssysteem, dat inzittenden er nadrukkelijk aan herinnert dat ze hun gordel nog niet omhebben. Een knipperende lamp op het dashboard begeleid door een geluidssignaal wijst op de vergeten gordel. Hoe sneller de auto rijdt, hoe indringender de signalen worden. Alleen bij uiterst geringe snelheden zwijgt het systeem. Of als de voorste inzittenden hun gordel gebruiken.

Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met het Institute of Design van de Umea University, de National Road Administration en de National Federation of Swedish Insurance Companies. De Saab-innovatie beleefde zijn debuut tijdens de Road Safety Seminar die midden augustus in Zweden werd gehouden. Saab werkt nu aan een productieversie. Momenteel zijn alle Saabs al voorzien van een waarschuwingssysteem voor vergeten veiligheidsgordels, maar dit werkt minder geavanceerd dan het nieuw ontwikkelde systeem.

Demonstratieproject
In het 21st Road Century demonstratieproject wordt de nieuwe Saab vinding daadwerkelijk toegepast. Dit Zweedse project, waaraan ook de overheid deelneemt, is erop gericht nieuwe veiligheidstechnieken te presenteren en te testen, die bijdragen aan maximaal veilige wegen én voertuigen.

Deel: ' Veiligheidsgordel Saab vraagt om aandacht '