Siemens Nederland N.V.

EC 0499.010

Den Haag, vrijdag 18 juni 1999

Veiligheidsrelais SR2M voor veilig, gecontroleerd schakelen

Met het veiligheidsrelais SR2M presenteert Siemens Electromechanical Components (Siemens EC) een relais voor toepassingen met hoge veilig-heidseisen. De 2-polige, geforceerde contactset zorgt ook bij stroomcircuits met verschillende potentialen voor een veilige scheiding. De verbeterde isolatie is conform EN50178 (testpiekspanning van 6 kV) uitgevoerd. De SR2M beschikt over de noodzakelijke lucht- en kruipwegen van 5,5 mm, waardoor het relais geschikt is voor overspanningscategorie III, vervuilingsgraad 2. De SR2M voldoet natuurlijk ook aan de nieuwe norm EN50205 voor geforceerde relais en is al door de VDE, TÜV en UL gecertificeerd.

De SR2M schakelt betrouwbaar belastingen tot maximaal 6A / 250 V AC bij een vermogensdissipatie van 700 mW. Het relais - een uitbreiding van het bekende aanbod van veiligheidsrelais van Siemens EC - heeft ook bij kleine stromen tot 10 mA een geringe contactweerstand.

Het veiligheidsrelais is optioneel verkrijgbaar met twee wisselcontacten of met een open- en sluitcontact. De afmetingen bedragen 29,0 x 12,6 x 25,5 mm (lxbxh). Als contactmateriaal is het milieuvriendelijke AgNi +toegepast. Het relais is inzetbaar in een temperatuurbereik van -25 tot +70 °C.
Het relais wordt met name toegepast in veiligheidsbesturingen voor liften en roltrappen en in veiligheidsvoorzieningen in de machine-industrie, bijvoorbeeld in stans- en snijmachines of persen. Andere toepassingen zijn noodstopvoorzieningen, sorteer-machines en infrarood-besturingen.

Siemens EC is een wereldwijde leverancier van elektromechanische relais. Naast relais produceert en verkoopt Siemens EC ook connectoren, hybriden, micromodulen, Power Modules, sensoren, inductieve systemen, schakelaars en toetsen. In het boekjaar 1997/98 realiseerde EC met circa 12.400 medewerkers een omzet van meer dan 1,5 miljard DM. Siemens EC biedt voor de branches industrie, automobiel, communicatie en consumentenproducten een uitgebreid spectrum van producten, dat reikt van afzonderlijke componenten tot intelligente subsystemen.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Electronica Componenten Benelux
tel. (070) - 333 24 79

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos,
tel. (070) - 333 23 25