Bekaert S.A

PERSMEDEDELING -- 20.01.1999

Material Sciences Corporation en Bekaert kondigen gezamenlijke vennootschap aan

MSC Specialty Films Inc. (MSC/SFI) en Bekaert Corporation maakten vandaag de oprichting bekend van Innovative Specialty Films, LLC (ISF), een 50/50 gemeenschappelijke vennootschap voor onderzoek en ontwikkeling, productie en verkoop van gesputterde films.

ISF combineert de sputter coating activiteiten van de dochtervennootschap van MSC, MSC Specialty Films Inc. gevestigd te San Diego (California, USA) met de sputter coating activiteiten van Bekaerts dochtervennootschap "Innovative Sputtering Technology" (I.S.T.) te Zulte (België) en van de sputteringactiviteiten van Bekaert Corporation te "Research Triangle Park" (RTP) in Raleigh Durham (North Carolina, USA). De nieuwe vennootschap heeft haar directiekantoren te RTP en is sedert 1 januari 1999 operationeel. Hugo Lievens, vroeger bij I.S.T., werd general manager benoemd en Gary Phillips, vroeger bij MSC/SFI, vice-president voor verkoop en marketing.

ISF combineert de sterkten van beide ondernemingen.

MSC/SFI is een leider in de ontwikkeling, productie en marketing van films voor ramen voor de weerkaatsing van zonnewarmte, films met hoge reflectiegraad voor verlichtingsarmaturen en flexibele substraten voor gebruik in een waaier van andere industriële toepassingen. I.S.T. heeft een pioniersrol gespeeld in de ontwikkeling en de productie van films met zacht magnetische coatings voor elektronische bewaking van producten en voor antinamaak beveiliging. I.S.T. is ook een leider in de ontwikkeling, productie en marketing van optische coatings die uit meerdere lagen zijn opgebouwd voor antireflectie, voor coatings die dienen als barrière voor gas en vochtigheid en andere elektro-optische toepassingen.

ISF combineert de sterkten van beide ondernemingen : uitstekende geografische locaties, diverse marktsegmenten, veelzijdig machinepark en de specifieke technologieën, en zal nog versterkt worden door de kennis van diverse organische bedekkingen en lamineermogelijkheden waarover MSC/SFI beschikt. Het is de bedoeling van ISF om de leidende geïntegreerde leverancier van gesputterde dunne films te zijn.

David Fletcher, Voorzitter en Chief Operating Officer van MSC/SFI zegde : "Wij zijn heel verheugd u dit partnerschip met Bekaert te kunnen aankondigen. Dank zij ISF hebben wij nu de capaciteit, de technologie en de middelen om onze sputteringactiviteiten snel verder uit te breiden. De joint venture zal eveneens aan MSC/SFI de mogelijkheid geven om onze unieke waaier aan films voor ramen en andere bedekte en gelamineerde films verder uit te breiden."

Guy Haemers, Algemeen Directeur bij Bekaert voor "Advanced Materials" voegde daaraan toe : "Het opzetten van een alliantie met MSC/SFI is voor de Bekaertgroep een unieke opportuniteit. Beide vennootschappen hebben dezelfde bedrijfs- en managementfilosofie. De complementariteit van technologieën en markten zal leiden tot een verhoogde penetratie van al onze producten in de wereldmarkt."

N.V. Bekaert S.A., hoofdvennootschap van Bekaert Corporation en van de Bekaertgroep, is gevestigd in België en genoteerd op de Beurs van Brussel onder de code BEK. De Groep is wereldwijd leider in staaldraad, staaldraadproducten, staalkoord en diverse geavanceerde materialen en beschikt over 68 productie-eenheden in 23 landen verspreid over de wereld die een omzet vertegenwoordigden in 1997 van 2,4 miljard EUR.

MSC/SFI is een dochtervennootschap van Material Sciences Corporation (MSC), genoteerd op de Beurs van New York onder de code MSC. MSC is een bedrijf dat gebaseerd is op technologie en dat diensten en materialen met een speciale deklaag produceert op basis van een continu proces. De vier belangrijkste productgroepen zijn : bedekken van dunne plaat op rol, elektrolytisch verzinken, laminaten en composieten, en speciale films. Deze materialen worden verkocht aan een brede waaier van producenten en verdelers en worden gebruikt in talrijke industrieën en producten. MSC werd opgericht in 1971 met hoofdkantoren nabij Chicago, heeft 9 productie-eenheden in de USA en verkoopt haar producten wereldwijd.

Einde van deze persmededeling.

Voor alle verdere informatie:

Willy Snaet
Directeur Groepscommunicatie en Algemeen Secretaris N.V. Bekaert S.A.
President Kennedypark 18
B-8500 Kortrijk