NU'91

NUfo is een nieuwsbrief voor actieve leden van NU'91, beroepsorganisatie van de verpleging

Ledeninformatiebijeenkomsten CAO-Thuiszorg en voormalig Ziekenhuiswezen

In februari en maart zullen de ledeninformatiebijeenkomsten gehouden worden tijdens welke de definitieve inzet van NU'91 in de CAO's-Thuiszorg en voormalig Ziekenhuiswezen gepresenteerd worden. Tijdens deze bijeenkomsten wordt van de leden gevraagd of zij instemmen met deze pakketten. Tevens is er nog de gelegenheid om eventueel nieuwe voorstellen te doen. De bijeenkomsten beginnen om 19.00 uur met de behandeling van de voormalige CAO-Ziekenhuiswezen. Van 20.30 tot 22.00 uur wordt de CAO-Thuiszorg behandeld. De pakketten met voorstellen tot wijziging van de CAO-Thuiszorg worden uitgewisseld op 27 mei, de onderhandelingen vinden plaats op 16, 18, 22 en 24 juni. Van de CAO-Ziekenhuiswezen is nog niet bekend uit hoeveel en welke CAO's deze in de toekomst zal bestaan, wanneer de pakketten uitgewisseld worden en wanneer de eerste onderhandelingen zullen plaatsvinden. NU'91 gaat gewoon door met haar voorbereidingstraject en heeft als uitgangspunt de vigerende CAO-Ziekenhuiswezen. NU'91 baseert haar voorstellen tot wijziging op deze CAO en zal hetzelfde pakket op mogelijk verschillende CAO-tafels meerleggen.
Speerpunten voor NU'91 zijn:

* marktconforme loonsverbetering + inhalen van een deel van de achterstand;

* verbetering toeslag onregelmatige dienst, dit omdat de verpleging bij de CAO-96-98 0,9 % van haar inkomen heeft moeten inleveren om de 36-urige werkweek te betalen;

* invoering FWG 3.0, volgens ramingen van de NZf in 1994 zullen 23 % van de VOV-functies (waar verplegenden toe behoren) één schaal omhoog gaan, NU'91 ziet hierin het inhalen van de achterstand in beloning ten opzichte van de omringende beroepsgroepen in de gezondheidszorg;

* werklastbeheersing, dit in tegenstelling tot al maar meten of er werkdruk is en hoeveel;

* verbetering positie leerlingen.

Bijeenkomsten:

* Dinsdag 9 feb. 19.00 - 22.00 uur, Catherina Ziekenhuis Eindhoven