Gemeente Noordwijk

VERKLARING

Met afschuw hebben wij kennis genomen van het gewelddadige incident met fatale afloop, afgelopen vrijdagnacht in het uitgaansgebied De Grent in Noordwijk. Onze gevoelens van medeleven gaan uit naar de ouders, de familie en vrienden van het slachtoffer.

Noordwijk heeft een relatief kleinschalig, zij het druk bezocht uitgaansgebied met een regionale uitstraling. Doorgaans heerst hier bij het veelal jonge uitgaanspubliek een algemeen gevoel van veiligheid. Juist daardoor komt de schok van het gebeurde des te harder aan.

Helaas vonden de volgende nacht vernielingen en bekladding plaats van snackbar Happy Corner, met een eigenaar van Turkse afkomst; maar ook bij de plaatselijke moskee en een kinderdagverblijf. De vernielingen zijn vermoedelijk een reactie op de gebeurtenis vrijdagnacht; in de lokale gemeenschap gaat het gerucht dat de verdachten van Marokkaanse afkomst zijn. Dit is onjuist.

Het gemeentebestuur van Noordwijk vindt het onaanvaardbaar dat onze allochtone medeburgers op deze wijze bij het eerdere gewelddadige incident worden betrokken.
Wij verwerpen iedere vorm van racistisch en discriminerend geweld, ongeacht de motieven die hieraan ten grondslag liggen.

Namens het gemeentebestuur van Noordwijk,

drs. J.W. van der Sluijs