Verkoop brandstofadditieven sterk in de lift

Valkenburg (L), 20140916 -- Syntix Lubricants, producent van hoogwaardige smeermiddelen, vetten en koelvloeistoffen, heeft twee nieuwe producten aan zijn assortiment additieven toegevoegd. Dit zijn Syntix Benzine Multi Treatment en Syntix Diesel Multi Treatment, voor het reinigen en onderhouden van essentiële motoronderdelen in diverse soorten voertuigen.

De verkoop van additieven, of brandstoftoevoegingen, zit in de lift. Dat constateert de Limburgse onderneming Syntix Lubricants, een toonaangevend producent van hoogwaardige smeermiddelen. Het regelmatig toevoegen van een additief aan de brandstof reinigt het complete brandstofsysteem en voorkomt tevens langdurig schadelijke afzettingen en corrosie in de verbrandingskamer op de injectoren en kleppen. De toepassing van additieven optimaliseert de motorprestaties en vermindert het brandstofverbruik. Bij regelmatig gebruik vermindert ook de motorslijtage en neemt de levensduur van de motor toe.

"We hebben zes brandstoftoevoegingen in ons assortiment. De nieuwste additieven zijn Syntix Benzine Multi Treatment en Syntix Diesel Multi Treatment, een allroundproduct voor benzine- respectievelijk dieselmotoren. Omdat deze producten afzetting verwijderen en tevens voorkómen, zijn ze nuttig in zowel oudere als nieuwe voertuigen", zegt Pieter Dubois, CEO van Syntix en voormalig racingteameigenaar van Carworld Motorsport en Raceart.

Dubois: "Er wordt wel eens gezegd dat de brandstofkwaliteit tegenwoordig zo hoog is, dat additieven nutteloos zijn. Hoewel moderne brandstoffen inderdaad additieven bevatten, is de samenstelling daarvan afgestemd op het normaal gebruik van een voertuig en niet op zogenaamde uitzonderlijke belastingen, die helemaal niet zo ongewoon zijn. Korte autoritten, filerijden, het rijden met een aanhanger of caravan en achterstallig onderhoud zijn allemaal voorbeelden van 'uitzonderlijke' situaties waarin een additief niet alleen de motorslijtage en het risico op motorproblemen vermindert, maar ook het motorvermogen optimaliseert en brandstofverbruik reduceert. In autogarages worden additieven tegenwoordig alom toegepast voor het verhelpen en voorkomen van storingen."

Kritiek van zogenaamde onafhankelijke brandstofexperts die beweren dat additieven overbodig zijn, wuift Dubois weg. "Die kritiek komt vaak uit de hoek van de brandstoffabrikanten, die natuurlijk niet graag toegeven dat hun brandstof beter wordt als je er iets aan toevoegt. Vervolgens nemen ze wel geruisloos het patent van een bekritiseerd product over, om het in de eigen brandstof toe te passen. En zou de autosport onze additieven gebruiken als ze niks toevoegden?", vraagt hij retorisch.

Deel: ' Verkoop brandstofadditieven sterk in de lift '