De vernieuwde Renault Mégane

(9 Maart 1999)

PERSBERICHT:

Met een aanbod van zes carrosserie-uitvoeringen, een geoptimaliseerd veiligheidsniveau, een nieuw, expressiever design, een anticorrosiegarantie van 12 jaar en nieuwe meerkleppenmotoren
-waaronder de eerste Europese benzinemotor met directe injectie- beschikt de nieuwe Mégane over alle troeven om niet alleen in Europa, maar ook op de nieuwe markten succesvol te zijn in de concurrentiestrijd met de recent vernieuwde modellen van andere constructeurs. Het succes van de nieuwe Mégane familie is een belangrijke voorwaarde voor de internationale ontwikkeling van Renault.

Dankzij de nieuwe Breakversie van de Mégane heeft Renault nu het ruimste modellengamma in de categorie van de 'kleine middenklasse'. Het aanbod omvat 'op maat gemaakte' oplossingen voor de diverse doelgroepen in dit segment, dat één derde van het totaal aantal in Europa verkochte auto's vertegenwoordigt en bijgevolg essentieel is voor de constructeurs.

Binnen de Mégane familie, vanaf het begin ontworpen om elke automobilist de versie te bieden die hij of zij nodig heeft, krijgt Scénic nu een meer autonome plaats als model dat met haar unieke concept een specifieke clientèle heeft aangetrokken op de kruising tussen het M1- en het M2-segment.

Renault investeerde 1030 miljoen Franse frank (157 miljoen euro) in de nieuwe Mégane, waarvan 520 miljoen Franse frank (79 miljoen euro) in de restyling en 510 miljoen Franse frank (78 miljoen euro) in de aanpassing van de nieuwe motorversies en de basisprestaties (veiligheid, remwerking, corrosiebehandeling).

Een expressiever design
De nieuwe Mégane heeft een nieuw, expressiever design dat vloeiender is en meer stevigheid uitstraalt. Van de huidige versie blijven alleen de deuren, het dak en de achterspatborden behouden. De voorzijde vertoont de opvallendste verandering: een bollere motorkap met aan beide zijden een gebogen lijn, die haar design benadrukt en het voortaan geïntegreerde grille met het Renault-logo omsluit. Deze grille is in alle carrosserie-uitvoeringen van een chroomkleurige rand voorzien vanaf het tweede uitrustingsniveau. De coupés onderscheiden zich door een honingraatvormige grille.
De bumpers, in carrosseriekleur vanaf het instapmodel, haar gladder afgewerkt en passen beter bij het design van de koplampen en de gelijklopende voorspatborden. Achter de amandelvormige polycarbonaat spiegel van de koplampen bevinden zich voortaan ook de grote koplampen (dubbele koplampen op de meeste uitvoeringen) en de richtingaanwijzers.

De achterzijde van de nieuwe Mégane-modellen is gerestyled met 'kristalvormige' lichten, een nummerplaatopzet in carrosseriekleur en een nieuwe bumper waardoor de auto een evenwichtiger uitzicht krijgt.

Binnenin onderscheidt de nieuwe Mégane zich door luxueuzere materialen, door een nieuwe afwerking en strakkere lijnen voor het dashboard, hertekende portierpanelen met grotere stofoppervlakte en grotere opbergvakken.

5+1 = 6
Met een gamma van 6 carrosserie-uitvoeringen, waaronder de Scénic, heeft Renault de gevestigde orde in het zeer conventionele M1-break-segment omvergeworpen. De Franse constructeur biedt momenteel het meest volledige gamma voor dit segment en slaagt er in, dankzij het optimale gebruik van het Mégane-platform, de kosten aan die verscheidenheid te drukken.

Als jongste telg van de familie is de Mégane Break een primeur voor Renault: met deze auto begeeft de constructeur zich voor het eerst op het veelbelovende M1-break segment, dat haar aandeel in Europa zag stijgen van 5,8% in 1990 tot 15,8% in 1997. In Nederland is 20% (1 op de 5) van alle verkochte M1-auto's een Break.

Met 1,6 m3 biedt de Mégane Break het grootste laadvolume op de markt en, dankzij het gebruik van het 4,4 m lange platform van de Sedan, stelt de Break een royale laadvloer van 1,68 m ter beschikking van haar gebruikers.

De Hatchback, sleutelfactor in het Europese M1-segment, is met een verkoopvolume van 60% het carrosserietype dat door de kopers het meest op prijs wordt gesteld.
Dankzij Scénic vertegenwoordigt de vijfdeurs Hatchback 33% van de verkochte
Mégane exemplaren.

De Sedan is het meest verkochte vierdeursmodel in Europa met een aandeel van 18% in deze categorie. Met haar nieuwe design, dat het standingvolle karakter van de auto benadrukt, moet de nieuwe Mégane Sedan haar positie op nieuwe groeimarkten kunnen versterken.

De Mégane Coupé, die met haar dynamisch profiel en haar zeer korte achteroverbouw de typische architectuur van een coupé bezit, biedt niettemin plaats en comfort aan vier volwassen personen.

De Cabriolet, de imago-versie van het Mégane-gamma, neemt op de uiterst belangrijke Duitse markt 4% van de verkoop voor haar rekening en voert in Groot-Brittannië de markt van de M1-cabriolets met vier plaatsen aan.

Als eerste 'compacte monovolume' op de markt was de Scénic vanaf het begin een succes. Voortaan zal zij zich binnen de Mégane familie in haar eigen tempo ontwikkelen om tegemoet te komenaan de specifieke verwachtingen van een clientèle die tussen het Ml- en het M2-segment zitten.

De referentie op het vlak van de veiligheid
Net als bij de andere auto's uit het Renault-gamma, wordt de bescherming van de inzittenden van Mégane ononderbroken geoptimaliseerd en haalt dit model voordeel uit 40 jaar veiligheidsonderzoek (EuroNCAP test Autokampioen).

De buitengewoon veilige structuur van de nieuwe Mégane, vanaf het begin ontworpen om aan de strengste normen te voldoen, wordt aangevuld met een geoptimaliseerd Renault-veiligheidssysteem (SRP) met airbags met geprogrammeerde ontplooiing en veiligheidsgordels met geprogrammeerde spanningsreductie en pyrotechnische gordelspanners.

De nieuwe Mégane is ook de eerste auto in haar categorie die standaard wordt geleverd met zij-airbags voor hoofd/borstkas voor, driepunts-oprolgordels op de vijf plaatsen en krachtbegrenzers op de voorste plaatsen. In de loop van het eerste semester 1999 zal de nieuwe Mégane ook worden aangeboden met krachtbegrenzers achter op de buitenste veiligheidsgordels - een primeur voor dit marktsegment. De veiligheidshoofdsteunen op de voorstoelen verminderen het risico van hoofdletsel met 45%. Achter zijn er op alle uitrustingsniveaus drie hoofdsteunen gemonteerd.

Om ook kinderen veilig te kunnen vervoeren, zal de nieuwe Mégane in de loop van het tweede trimester 1999 standaard worden uitgerust met het ISOFIX-bevestigingssysteem voor de installatie van kinderstoeltjes op de achterbank.

De krachtigste motorversies (dTi diesel van 100 pk en 1.6 16V benzine van 110 pk) van de nieuwe Mégane zijn uitgerust met een voortrein die van de Scénic werd overgenomen. De passief meesturende achtertrein met vier torsiestaven is gemeenschappelijk voor alle versies. Die ontwikkelingen worden aangevuld door een aanpassing van de diameter van wielen en banden, die borg staat voor een betere wielgeleiding en een geoptimaliseerde koersstabiliteit.

De eerste Europese benzinemotor met directe injectie De nieuwe Renault F5R motor, door Renault Sport in twee jaar tijd ontwikkeld, is de eerste Europese benzinekrachtbron met IDE directe injectie op de markt.

Deze technologie, die reeds met succes werd toegepast op dieselmotoren, berust op een procédé waarbij de benzine onder hoge druk (100 bar) rechtstreeks in de verbrandingskamer wordt gebracht. Ze optimaliseert verbranding en rendement en laat een meer doorgedreven EGR toe. Hierdoor worden de verbranding en het rendement geoptimaliseerd. Tevens is het mogelijk de EGR-aansturing te verhogen, waardoor het aanzuig(pomp)verlies vermindert, dat te wijten is aan de onderdruk die in het inlaatspruitstuk heerst en die door de zuigers moeten worden overwonnen bij het aanzuigen van lucht naar de verbrandingskamer. De vermindering van die wrijving is mogelijk omdat de druk in het inlaatsysteem wordt verhoogd door de toevoeging van gas. Dat gas kan extra verse lucht zijn, maar ook bestaan uit gerecirculeerde uitlaatgassen (EGR). Beide strategieën kunnen worden toegepast in motoren met directe benzine-injectie.

Deze nieuwe IDE F5R 1 6-kleppen motor met twee nokkenassen, afgeleid van de -familie, heeft een cilinderinhoud van 1 998 cm3 en ontwikkelt een maximumvermogen van 103 kW (140 pk) bij 5500 t/min. In het Mégane Coupé en Cabriolet gamma vervangt hij de 2.0 16V F7R versie.

Een nieuw gamma 16V-motoren
De nieuwe K4J 1.4 16V motor van 95 pk
De nieuwe K4J 1.4 16V motor, die een maximumvermogen van 70 kW (95 pk) ontwikkelt, verenigt de rijeigenschappen van een 16V motor met een laag verbruik van slechts 6,6 1/100 km voor een volledige cyclus. Als kleine broer van de K4M 1,6-liter heeft de K4J 1 ,4-liter motor een kortere slag: 70 mm tegenover 80,5 mm voor de 1,6-liter. Met uitzondering van de krukas en de zuigers zijn alle onderdelen identiek. De K4J beschikt over dezelfde moderne technologieën als de K4M. De 4 kleppen per cilinder (klepstelen met een diameter van slechts 5,5 mm om aan inertie te winnen) worden door twee bovenliggende nokkenassen gelicht via tuimelaars met rolgeleiding voorzien van hydraulische stelinrichting. Dankzij deze ontwikkeling is er 50% minder wrijving in het distributiesysteem. De twee, eveneens gloednieuwe bovenliggende nokkenassen zijn hol. De nokken zijn rechtstreeks op een stalen buis gesmeed, wat een gewichtsbesparing van 800 g oplevert. Deze krachtbron is tevens voorzien van een magnesium accessoiressteun voor de hulpapparaten.

0K4M 1.6 l6Vmotor van 110pk
De K4M 1.6-liter 16V motor, die in april 1998 op Laguna en in januari 1999 op de Scénic werd geïntroduceerd, behoudt identiek dezelfde moderne technische kenmerken en is voortaan ook verkrijgbaar op de andere versies van het nieuwe Mégane gamma. Hij ontwikkelt een maximumvermogen van 79 kW (110 pk) en verbruikt slechts 7,0 11100 km over een volledige cyclus.

De 'K4M' 1.6 16V krijgt eveneens een inlaatkamer en inlaatkanalen met geoptimaliseerde lengte om souplesse en koppel onderin te combineren met een perfecte vulling in het hogetoerengebied. Elke inlaatklep wordt door een rechte buis gevoed. Deze krachtbron levert een maximumkoppel van 148 Nm (15,4 kgm) vanaf 3750 t/min, 90% van die waarde is altijd beschikbaar tussen 2500 en 5500 t/min. In de praktijk betekent dit dat deze 1 6-kleppen motor zich zeer levendig, aangenaam en lineair toont, zonder in ademnood te komen in het lage- en middentoerengebied.

Herziene motoren
E7J 1.4e benzinemotor van 75 pk
De herziene E7J 1.4e benzinemotor van 75 pk beschikt nu over multipoint-injectie, een nieuw inlaatsysteem met hertekend spruitstuk en een nieuw gasklephuis. Recente technische innovaties zoals het nieuwe distributiesysteem voorzien van tuimelaars met rollagers beperken de wrijving tot een minimum. Dankzij de bovengenoemde wijzigingen ligt het verbruik ongeveer 0,7 liter/l00 km lager over een volledige cyclus en biedt deze versie meer rijplezier. Vergeleken bij de vroegere E7J motor, blijft het vermogen identiek maar stijgt het maximumkoppel met 9% tot 114 Nm (11,9 kgm) bij 4250 t/min. De krachtbron is nu in het motorcompartiment opgehangen in plaats van gezet, wat de geluiddemping ten goede komt. De voorzijde werd vernieuwd en herbergt voortaan de wisselstroomgenerator.

F8Q 1.9 dieselmotor van 65 pk
De F8Q 1.9 dieselmotor beschikt over een nieuwe cilinderkop, verticale bougies, nieuwe zuigerbodems, een geïntegreerde luchtfilter en volledig elektronische regeling van de gasklep en de brandstofpomp. Al die verbeteringen samen leveren een brandstofbesparing op van 0,4 liter over de gemengde cyclus, gemeten volgens de EG-normen.

F9Q 1.9-liter dTi dieselmotor
Ook de 1.9-liter dTi diesel vertoont een aantal nieuwigheden zoals een op de motor gemonteerde luchtfilter. Het geluidsniveau bij stationair toerental en bij belasting werd eveneens verlaagd. De motor behoudt zijn traditionele zuinigheid, zoals blijkt uit het gemiddelde brandstofverbruik van 5,2 liter bij een maximumvermogen van 100 pk.

Afgezien van hun lage verbruik onderscheiden al deze krachtbronnen zich door hun beperkte onderhoudsbehoeften. De onderhoudstermijnen zijn bepaald op 20.000 km voor de benzine- en 15.000 km voor de dieselmotoren.

De Proactive transmissie in combinatie met de direct ingespoten diesel In de loop van het jaar zal de proactieve transmissie worden aangeboden combinatie met de 1.6 1 6V benzinemotor en de 1.9-liter dTi met directe inspuiting. Dankzij de 9 schakelprogramma's en de fuzzy logic regeling - die rekening houdt met de rijstijl en de aard van het parcours - haalt de proactieve automatische transmissie het maximum uit het potentieel van deze twee motoren en behouden de 1,6-liter 16-kleppen en de dTi hun aangename rijeigenschappen, terwijl het verbruik vrijwel identiek is aan dat van de versies met manuele versnellingsbak.

Deel: ' Vernieuwde Renault Mégane '