CIO’s verwachten verschuiving van ERP naar eXtended Resource Planning (XRP)

Amsterdam, 9 februari 1999 – Uit een recent onderzoek van Cambridge Information Network (CIN), een zelfstandig onderdeel van Cambridge Technology Partners, blijkt dat IT-professionals verantwoordelijk voor Enterprise Resource Planning (ERP) een herdefinitie van de traditionele ERP-benadering verwachten. Volgens het onderzoek zal dit op dezelfde manier gebeuren als de overgang van Material Resources Planning (MRP) naar ERP, waarbij ERP de totale onderneming kon omvatten. De verwachting is dat ERP plaats gaat maken voor eXtended Resource Planning (XRP), waardoor ook de ‘extended enterprise’ in de bedrijfsprocessen wordt betrokken.

Het onderzoek, dat gebaseerd is op interviews, discussiegroepen en on line vragenlijsten, toonde aan dat IT-managers veel vertrouwen hebben in XRP bij de totstandkoming van een extended enterprise door de integratie van supply chains van aanbieders en klanten. Doordat informatie ongestoord van de vraagzijde naar de aanbodzijde stroomt, verwachten bedrijven dat ze concrete zakelijke voordelen kunnen genereren, waaronder kleinere voorraden, strategische prijsstelling, snellere tijdcycli en verbeterde klanttevredenheid. Bovendien kunnen ook voordelen gehaald worden uit nauwe samenwerkingsverbanden met klanten en leveranciers.

CIO’s voorspellen dat hun ERP-systemen worden uitgebreid met nieuwe applicaties als:

toegang bieden tot real-time informatie (70%);

e-commerce-toepassingen (64%);

links met leveranciers (56%);

links met klanten (44%);

integratie van decision support (44%);

XRP wordt gezien als dé strategische IT-investering voor het jaar 2000 en daarna. Hoewel veel bedrijven (69%) hun bestaande ERP-bedrijfsprocessen zullen blijven stroomlijnen, richt 49% van de respondenten zich toch op nieuwe strategische richtingen die door uitgebreide ERP-systemen, oftewel XRP worden ondersteund. Uit de discussies bleek dat zelfs ‘conservatieve’ bedrijven al begonnen waren met de integratie van hun grootste klanten en leveranciers. De integratie van alle klanten en leveranciers zal echter nog 3 tot 5 jaar duren.

Een typische bijdrage aan de discussie werd geleverd door Antoni van der Zeeuw, IT Director Benelux bij Rentokil Initial, een multinational in milieu-, textiel- en beveiligingsservices: "In de toekomst willen we onze klanten aan ons ERP-systeem koppelen. Als de voorraden dan afnemen, kunnen we ze automatisch aanvullen. Verder willen we ons ERP-systeem uitbreiden naar onze verkopers en leveranciers. Door alles aan een XRP-systeem te koppelen, kunnen we onze voorraden beter beheren en onze verkopers eenvoudiger controleren."

Marcel den Besten, Corporate IT Manager for Strategy & Policies bij N.V. EDON, een energie-, kabel-, telecom-, afval- en milieubedrijf, zegt: "ERP heeft de toekomst. Doordat we on line zakendoen met onze leveranciers, kunnen we eenvoudig beschikken over alle orderinformatie. Op termijn willen we voor elke transactie de juiste leverancier selecteren op basis van kosten en levertijd. Hoewel onze klanten momenteel nog niet in deze keten zijn opgenomen, willen we hen betere service gaan bieden met bijvoorbeeld informatie over hun individuele energieverbruik, op basis waarvan ze dan hun energiegebruik kunnen plannen."

Uit het onderzoek werd ook de achtergrond van deze verschuiving richting XRP duidelijk. Hoewel slechts 7% van de CIO’s aangaf dat hun ERP-implementatie mislukt was, bleek dat 22% van de respondenten niet verwacht dat hun ERP-systemen zichzelf terug zouden verdienen. 15% was van mening dat het terugverdienen van de gemaakte kosten meer dan 4 jaar zou duren. Belangrijke reden hiervoor is dat de eerste ERP-systemen vooral gericht waren op het vervangen van oude of slecht werkende technologieën (44%) en op het stroomlijnen van de workflows (41%). De trend is dat de eerste generatie ERP-systemen dus gezondere organisaties creëerden, terwijl de tweede generatie ERP - oftewel XRP- het werkelijke concurrentievoordeel gaat realiseren.

"Snelheid is de cruciale factor voor de nieuwste generatie XRP-oplossingen", waarschuwt Erik Dirven, Director of Enterprise Resource Solutions (ERS) bij Cambridge Technology Partners. "De trend is onomkeerbaar, maar de bedrijven die de stap het eerst maken, zullen er het grootste concurrentievoordeel mee behalen."

Cambridge Information Network

Cambridge Information Network (CIN), een initiatief van Cambridge Technology Partners, is ’s werelds grootste op het Internet-gebaseerde onderzoeks-, advies- en consultancydienst die speciaal ontwikkeld is voor de belangrijkste IT-strategen van bedrijven. Met behulp van verschillende interactieve features kunnen 2.600 executives (van wie 800 in Europa) samenwerken om gezamenlijke problemen op te lossen, benchmark-gegevens te delen en ervaringen uit te wisselen. CIN biedt ook een aantal informatie- en onderzoeksdiensten om IT Executives te helpen in hun strijd tegen tijdgebrek en informatie-overload. Meer informatie over CIN, of over het lidmaatschap, vindt u op de CIN Web-site www.cin.ctp.com. Wanneer u voldoet aan de kwalificaties, is het lidmaatschap gratis.

Cambridge Technology Partners

Het consultancy- en system integration-bedrijf Cambridge Technology Partners heeft een unieke manier van werken. Binnen het fixed-price/fixed-time-principe levert Cambridge diensten als strategische advisering, process innovation, custom and package software deployment (inclusief ERP-applicaties), networking en trainingen. Cambridge levert snel zakelijke systemen die voor de klant een directe impact op de manier van zaken doen hebben.

De service lines van Cambridge sluiten nauw aan bij de behoefte van klanten en worden bemand door specialisten op de verschillende aandachtsgebieden. Momenteel zijn er service lines voor CMS (Customer Management Solutions als call center solutions, sales force automation), CSS (Customer Software Solutions, waarbij maatwerkapplicaties volgens de CoRAD-methodologie worden ontwikkeld), IS (Interactive Solutions voor Internet, intranet en e-commerce), ERS (Enterprise Resource Solutions, standaardsoftware van Baan, Oracle en PeopleSoft), AS (Assimilation Services voor training), AMS (Application Management en Support voor onderhoud) en NS (Network Services voor infrastructuur). Cambridge heeft 52 kantoren en meer dan 4.100 medewerkers over de gehele wereld. Cambridge is op het Web te vinden op: http://www.ctp.com

Voor meer persinformatie kunt u contact opnemen met:

Cambridge Technology Partners Lammers van Toorenburg PR

Alfred den Besten Emile Voogt

Marketing Director Benelux

tel: 020 - 575 0428 tel: 030 - 656 5070

fax: 020 - 575 0500 fax: 030 - 656 5473

mobiel: 06 - 5589 3755

e-mail: alfred_denbesten@ctp.com e-mail: emile@lvtpr.nl

Deel: ' Verschuiving van ERP naar XRP verwacht '




Lees ook