Ernst & Young

10 jaar Breaking Out! Het evenement voor ondernemers.

Relaties met mensen zijn de slagader van iedere onderneming. Dat werd duidelijk op woensdag 27 oktober jl. in het RAI congrescentrum te Amsterdam. Voor de tiende keer vond daar Breaking Out plaats, het evenement voor startende en doorstartende ondernemers.

De ondernemer vormt per definitie het middelpunt van talloze menselijke relaties. Het thema van dit jaar was dan ook: ondernemen doe je met elkaar. Ruim 40 coaches en 500 ondernemers die de sprong naar het ondernemerschap hebben genomen of (her)overwegen waren aanwezig in de RAI om nieuwe ideeën en inspiratie op te doen en om gelijkgestemden te ontmoeten.

De dag begon met een welkomstwoord van en een terugblik op tien jaar Breaking Out door dagvoorzitter Jaap Mulders, directeur van adviesbureau BusinessWise en een van de initiatiefnemers van Breaking Out. Volgens Annelies Penning, directeur van het adviesbureau in Partnerkeuze Mr. A Penning en tweede spreker van de dag, hebben mensen de primaire behoefte om zich te verbinden aan andere mensen. Wil er sprake zijn van een relatie dan moet het klikken. Dit heeft veel te maken met herkenning. Wil je als organisatie relaties aangaan met klanten of personeel dan is het belangrijk om jezelf te kennen en dat je je kan verplaatsen in het denken van de ander. Victor Müller, trainer en adviseur, borduurde verder op het dagthema door te stellen dat het makkelijker is om als ondernemer relaties aan te gaan en in netwerken te participeren als je harmonie in jezelf hebt gevonden.

Counsel the Coaches
Deelnemers konden een keuze maken uit lezingen en workshops van ruim veertig succesvolle ondernemers. Ondernemers vertelde hier over hun eigen ervaringen. De coaches gingen uitgebreid in op hun gevoelens en emoties tijdens het ondernemen. Breaking Out werd afgesloten door prof.dr. Anne van der Meiden, emeritus hoogleraar Public Relations. Van der Meiden proefde gedurende de dag een hoog new age gehalte. Aandacht voor onderwerpen als emotie en gevoelsleven is volgens hem een belangrijke trend van deze tijd. Er is een enorme vraag naar zelfontwikkeling, maar er wordt volgens Van der Meiden ook veel gebakken lucht verkocht. Verder signaleert hij verbrokkeling in de communicatie. Van der Meiden ziet bijvoorbeeld streektaal steeds belangrijker worden in zakelijke contacten. De klant is steeds moeilijker te vangen in grote slogans. Kleine klantgroepen vormen de toekomst, aldus Van der Meiden.

Deel: ' Verslag Breaking Out! Het evenement voor ondernemers '