Nieuwe acties witte illegalen.

De twee hongerstakingen van witte Illegalen in Amsterdam duren nog altijd voort. De 15 Turkse vrouwen zijn inmiddels 16 dagen in hongerstaking. De 35 Marokaanse mannen eten al 8 dagen niet meer. Ze eisen een verblijfsvergunning voor alle witte Illegalen (in Amsterdam zo'n 250 gezinnen) die voor de invoering van de koppelingswet hier woonden en een sofinummer hadden. De afgelopen twee weken zijn er op straat diverse massale solidariteitsacties geweest waar een toenemend aantal mensen aan mee doet.

Verslag fakkeloptocht dinsdag jl.

Gisteren, 16 februari, demonstreerden naar schatting 800 mensen in Amsterdam voor de legalisering van de zogenaamde 'Witte Illegalen'. De fakkeloptocht liep vanaf het Waterlooplein naar het gebouw van de Turkse vrouwenorganisatie ATKB, waar 15 vrouwen inmiddels zestien dagen in hongerstaking zijn. Weer was het een sfeervolle en luidruchtige demonstratie. Veel leden van Amsterdam Anders liepen mee in de demonstratie. Naast een vijftal andere sprekers, sprak ook Ernst van Lohuizen, een van de drie raadsleden van Amsterdam Anders de demonstranten toe:
"Italie heeft onlangs een kwart miljoen illegalen gelegaliseerd. Frankrijk heeft er 75 duizend een status gegeven. Als je bedenkt dat Italie een stuk armer is dan Nederland... Laat het in Nederland om
1000 of 2000 mensen gaan. Hoe dan ook: het rijke Nederland waar meer miljonairs zijn dan witte illegalen, moet gewoon gezeggen: legaliseer de witte illegaal!"
Van Lohuizen heeft vorig week schriftelijke vragen gesteld aan het Amsterdamse college van B&W. Daarin vraagt hij het college om richting Den Haag openlijk te pleiten voor de zaak van de witte illegalen. (Met dank aan Barend de Voogd).

Deel: ' Verslag fakkeloptocht voor witte illegalen '