Politiebericht

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 23-12-99

Vuurwerkcampagne Bureau HALT/
Utrecht, 23 december 1999.

Versnelde strafprocedure.

Ook dit jaar is bureau HALT-Utrecht gestart met een vuurwerkcampagne. Dit houdt in dat er in de maanden december en januari een versnelde strafprocedure wordt gehanteerd voor jongeren die door de politie bekeurd zijn voor het (te vroeg) afsteken van legaal en illegaal vuurwerk. Bovendien verzorgt Halt voorlichting over het afsteken van vuurwerk op scholen en in buurthuizen.

Bureau Halt verwacht dit jaar opnieuw een stijging van het aantal 'vuurwerkklanten' ten opzichte van vorig jaar. Toen werden 150 jongeren aangemeld.

De jongeren moeten bij Halt een intake bijeenkomst bijwonen, waarin de procedure wordt uitgelegd. Ook wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de wettelijke en veiligheidsregels. Hiervoor heeft Halt de hulp ingeroepen van een slachtoffer. Door het verkeerd afsteken van vuurwerk verloor deze jongeman op 15-jarige leeftijd een deel van zijn hand. Hij confronteert de jongeren met de gevolgen van het onzorgvuldig omgaan met vuurwerk.

Vervolgens moeten de jongeren een aantal uren werken bij een gemeentelijk bedrijf. Het aantal uren is afhankelijk van de overtreding en de leeftijd.

Als de straf met goed gevolg is afgerond, vervalt de boete.

Deel: ' Versnelde strafprocedure vuurwerkcampagne van HALT-Utrecht '