NMBS

11/02/03

Treinen rijden met vertraging wegens grondverzakking tussen Gent en Brussel

Als gevolg van een grondverzakking op het grondgebied van Ternat kan er sinds vanmiddag op de snelle lijn Gent-Brussel tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid slechts over één spoor worden gereden.

Om het treinverkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen wordt tot 10.00 uur 's morgens voorrang gegeven aan het treinverkeer naar Brussel. De treinen van Brussel naar Gent en Kortrijk rijden dan om via Ternat waardoor ze ongeveer 15 minuten langer onderweg zijn. Vanaf 10.00 uur krijgt het treinverkeer van Brussel naar Gent, Kortrijk en de Kust voorrang en rijden de treinen naar Brussel om via Ternat.

Om een vlotte opeenvolging van de treinen te verzekeren wordt de dienstregeling van enkele verbindingen aangepast:

De IR-treinen Gent-Sint-Pieters - Aalst - Brussel-Nationaal-Luchthaven rijden in beide richtingen enkel tussen Gent en Denderleeuw. In Denderleeuw zijn er overstapmogelijkheden.

De IR-treinen De Panne - Brussel-Nationaal-Luchthaven stoppen in de richting van Brussel uitzonderlijk in Denderleeuw en Liedekerke. De IC-treinen Tongeren-Konkke/Blankenberge stoppen in de richting van de Kust uitzonderlijk in Liedekerke en Denderleeuw.

De IC-treinen Poperinge - Brussel - Sint-Niklaas rijden ook volgens een aangepaste dienstregeling.

Treinen die bij vertrek uit Poperinge vóór 10.00 uur in Brussel aankomen, rijden volgens hun normale dienstregeling. In de richting van Poperinge stoppen ze niet in Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. In Brussel-Noord zijn er vlotte overstapmogelijkheden naar Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. Reizigers voor Zottegem en Kortrijk dienen zich ook te informeren in de stations.

De treinen bij vertrek uit Poperinge die nà 10.00 uur in Brussel aankomen stoppen niet in Brussel-Zuid en Brussel-Centraal. In Brussel-Noord kan er vlot overgestapt worden op treinen naar Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. De klanten moeten er wel rekening mee houden dat ze ongeveer 20 minuten langer onderweg zijn. In de richting van Poperinge blijven deze treinen rijden volgens de normale dienstrgeling. Wie naar Dendermonde moet, informeert zich best in het station.

De grondverzakking werd veroorzaakt door de zeer natte weersomstandigheden van de laatste maanden. Over een afstand van ongeveer 30 meter dreigt een deel van de 7 meter hoge spoorberm af te schuiven. Die spoorberm moet verstevigd worden voor er weer treinen kunnen rijden. De NMBS verwacht dat de verstevigings- en herstellingswerken nog tot het einde van de week zullen duren.