UNETO

Verwarring bonus energiezuinige apparatuur

Verwarring over bonus voor energiezuinige apparatuur

Uneto, de organisatie van elektrotechnische detaillisten, is verbaasd. Op tv en in de dagbladen is gemeld dat consumenten bij aanschaf van een energiezuinige koelkast, vriezer, wasmachine of droger een forse subsidie ontvangen. Dit bericht is voorbarig, want de ministerraad heeft nog geen besluit genomen.

De bonus voor energiebewuste consumenten is momenteel onderwerp van gesprek tussen het ministerie van Economische Zaken, Uneto, het energiebesparingsinstituut Novem, de vereniging voor de keukenbranche ANVK, de organisatie van energiebedrijven EnergieNed en de vereniging van witgoedleveranciers Vlehan. Samen praten ze over de nadere vormgeving van de regeling en over de voorlichting aan consumenten. Uneto zal daarbij een sleutelrol vervullen. Maandag 1 februari hebben de bij het overleg betrokken partijen tal van telefoontjes ontvangen over de subsidieregeling. Onduidelijk is hoe het bericht in de media kon komen dat de kogel al door de kerk is. Een bonus voor consumenten heeft overigens de volle instemming van Uneto. De regeling zal de verkoop van energiezuinige apparatuur flink stimuleren en dat is belangrijk voor het behoud van ons milieu.

Energielabel
Sinds 1995 zijn diverse huishoudelijke apparaten in elektrowinkels voorzien van een energielabel. Het label geeft onder informatie over het elektriciteitsverbruik per jaar in relatie de prestatie zodat een goede vergelijking mogelijk is. Uit onderzoek blijkt dat het energieverbruik voor 60 procent van de consumenten meeweegt bij de keuze.
Op het label staan zes klassen vermeld: apparatuur in klasse A gaat zeer zuinig om met energie, terwijl klasse G wil zeggen dat het apparaat energie vreet. Een madeliefje op het label betekent dat het apparaat niet alleen energiezuinig is (klasse A of B), maar bovendien ook milieuvriendelijk wordt geproduceerd en is vervaardigd van recyclebare materialen.

Deel: ' Verwarring over bonus voor energiezuinige apparatuur '