Verzekeraars laten mobiele internetters massaal links liggen


ZOETERMEER, 20130507 -- Het aantal verzekeraars dat een mobiele website beschikbaar heeft voor op een smartphone of tablet valt behoorlijk tegen. Uit onderzoek van Verzekeringvergelijk.nl blijkt dat nog geen kwart van de verzekeraars, aangesloten bij het Keurmerk Klantgericht Verzekeren, inspringt op de sterke groei van het gebruik van internet op mobiele apparaten.

Gebruik van smartphone of tablet
Volgens Google vormt de smartphone de ‘backbone’ van ons mediagebruik. Uit onderzoek van Google (The New Multiscreen World 2012) blijkt dat internetters de mobiele telefoon vooral gebruiken als oriëntatiekanaal. Uit een ander onderzoek van VODW en MarketResponse blijkt dat smarthonegebruikers tussen de 18 – 44 jaar hun smartphone gebruikt om informatie in te winnen. Dit bleek onder andere tijdens de afgelopen zorgcampagne, waarin 12% van de consumenten zorgverzekeringen met elkaar vergeleken op hun smartphone. Bovendien gaf 40% aan de mobiele mogelijkheden zeer interessant te vinden.

Keurmerk Klantgericht Verzekeren
Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren is een initiatief van het Verbond voor Verzekeraars. De kwaliteitsgarantie garandeert dat een aangesloten verzekeraar beloftes nakomt en een goede service biedt op het moment dat de consument dit nodig heeft. Een website wat goed werkt op mobiele apparaten zou daar goed bij aansluiten, aangezien daarmee wordt bijgedragen aan een optimale dienstverlening, één van de belangrijke elementen uit het keurmerk. Uit de M-Commerce Monitor 2012-2 van Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org blijkt dat 51% van de gebruikers wel eens een aankoop heeft gedaan met een tablet of smartphone. Daarnaast geeft men aan dat het gemak van groot belang is. Het ontbreken van een mobiele website wordt aangegeven als een belangrijke vorm van hinder.

Onderzoek mobiele websites
Van de 50 onderzochte verzekeraars hebben slechts 12 verzekeraars (24%) een website geschikt voor mobiele apparaten. Voorbeelden hiervan zijn de website van ABN AMRO, Aegon en Agis. Daarnaast hebben Allianz en Arag hun zaken goed op orde, net als Conservatrix, InShared en Interpolis. De overige verzekeraars met een mobiele website zijn OHRA, Prolife, TakeCareNow en ZLM. Zilveren Kruis biedt een verwijzing naar hun ‘Pasjes app’ en bij FBTO hebben klanten alleen de mogelijkheid om een schade te melden.


Deel: ' Verzekeraars laten mobiele internetters massaal links liggen '




Lees ook