Verzekeringsmodel in toekomst persoonsafhankelijk

UTRECHT, 20160215 -- Verzekeringspremies zijn in de toekomst persoonlijk bepaald, zo blijkt uit onderzoek van Sum.nl. Middels secundaire data kan het risicogedrag van verzekerden worden ingeschat. En dus tellen binnenkort niet alleen de schadevrije jaren nog mee bij de bepaling van je premie.

Dat de maandelijkse kosten per persoon gaan verschillen, is te wijten aan dynamic pricing. Dit houdt in dat de prijzen voor een product per persoon, moment of website verschillen. In de autoverzekeringenbranche wordt steeds meer data verzameld over het gedrag van een bestuurder. Kilometers worden bijvoorbeeld niet langer geschat, maar kunnen middels GPS nauwkeurig worden gemeten. Ook andere zaken, zoals gemiddelde snelheden, tijdstip van rijden en de remweg kunnen worden gemeten met GPS of telecom. Deze informatie wordt verwerkt in accurate risicomodellen, die de kans op ongelukken berekent. Vertoon jij risicogedrag? Dan betaal je dus een hogere premie, zo blijkt uit het onderzoek van Sum.nl.

Dynamic pricing wordt niet alleen gebruikt om de maandelijkse premies af te stellen op persoonlijk gedrag. Ook de marketing van verzekeringsmaatschappijen heeft er, vooral op het web, baat bij. Met data kan immers worden achterhaald of een websitebezoeker een loyale klant is of juist aangesloten is bij een andere verzekeringsmaatschappij. Dit soort klanten kunnen dan wellicht minder betalen voor hun premies, ofwel om ze te belonen ofwel om ze te laten overstappen. Tevens kunnen verzekeringsmaatschappijen hun prijzen aanpassen naargelang hun concurrentie – dit komt van pas bij vergelijkingswebsites. En hoewel de algoritmes nog niet bepaald zijn, staan ze op het punt het verzekeringsmodel compleet te veranderen.

Deel: ' Verzekeringsmodel in toekomst persoonsafhankelijk '