Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

KINDERZIEKTES PASPARKEREN NIJMEGEN

BINNEN MAAND VERHOLPEN

Vialis zet alles op alles om parkeerders de beste service te bieden

HAARLEM, dinsdag 11 juni 2002

Vialis verhelpt binnen de komende vier weken alle neveneffecten van het experiment met pasparkeren in Nijmegen. Het experiment dat door het gemeentebestuur begin dit jaar werd ingevoerd in Nijmegen houdt in dat bij parkeerautomaten alleen nog maar kan worden afgerekend met een Chipknip. Vialis is een van de grootste leveranciers van parkeerautomaten in ons land.

Deze maand wordt het experiment pasparkeren, waar alleen kan worden betaald met de Chipknip, geëvalueerd. In de afgelopen weken werd echter al duidelijk dat er enkele neveneffecten zijn, die de parkeerder frustreren. Vooral de 3 seconden wachttijd, die inmiddels door Vialis is teruggebracht tot 2 seconden, vanaf het indrukken van de betaalknop tot het verschijnen van de juiste tijd in het display werkte verwarrend. In uitzonderlijke gevallen drukten parkeerders daardoor te vaak op de betaalknop waardoor ze meer betaalden dan nodig was.

Succes in andere steden

Volgens directeur Jos van Kleef van Vialis kon natuurlijk niemand vermoeden dat dit zou gebeuren. Vialis werkt al jaren succesvol met dezelfde apparatuur in grote plaatsen zoals Amsterdam, Maastricht, Heerenveen, Purmerend, Vlissingen, Harderwijk, Ede, Meppel, Barneveld en vele andere locaties, waar de automaten behalve de Chipknip ook nog gewoon muntgeld accepteren. Ook daar duurt het bij Chipknip-betalingen soms 3 seconden voordat de gewenste parkeertijd in het display verschijnt. En dat heeft tot dusver nooit tot onvrede geleid. Maar blijkbaar reageren Nijmegenaren sneller dan andere Nederlanders , glimlacht Van Kleef als geboren Nijmegenaar. Desalniettemin hebben we alles op alles gezet om de wachttijd te beperken tot 2 seconden. Belangrijk is bovendien dat we de automaten zo gaan aanpassen dat ook al druk je nog zo vaak op de betaalknop, er geen vergissing kan worden gemaakt. Er kan dus niet meer teveel worden betaald.

Dat er af en toe parkeerautomaten uitvallen, ziet Van Kleef ruiterlijk als zijn verantwoordelijkheid. Dat is natuurlijk heel vervelend. Vooral als je dan een straat om moet lopen om alsnog een parkeerbon te bemachtigen. Het gaat hier om een bug in de software. In overleg met onze software-leverancier hebben we de laatste maanden hard gewerkt om deze eruit te krijgen. Binnen vier weken draaien alle parkeerautomaten op de juiste software, zonder bugs .

Voor schadeclaims waarover in de wandelgangen wordt gesproken, is Van Kleef niet bang. We hebben gedaan wat in het contract is overeengekomen. Desalniettemin zetten we er graag onze schouders onder, om de neveneffecten op te lossen. Want met zwartepieten schiet niemand wat op.

Zeker de parkeerder niet. Daarom zijn we afgelopen vrijdag, na al een lange periode van overleg, om de tafel gaan zitten met de gemeente en hebben we voorgesteld hoe we zo snel mogelijk de neveneffecten willen uitbannen. Dat lijkt me zinvoller dan een welles-nietes-spelletje. Het belang van de parkeerder staat immers voorop. En vergeet ook de middenstand niet die er belang bij heeft dat de automaten werken volgens verwachting van de parkeerder.

Betalen met creditcard voor Vierdaagse

Nijmegen is de enige stad in ons land die alleen de mogelijkheid biedt om met de Chipknip te betalen. In andere steden kan er in grote parkeergarages ook nog met muntgeld worden betaald. Vorig jaar deed Vialis al een aanbieding aan de gemeente om de parkeerautomaat niet te beperken tot de chippas maar vooral ook uit te breiden met de creditcard. Volgens Vialis leert de ervaring dat een gecombineerde manier van betalen sneller wordt geaccepteerd en inburgert bij de parkeerder. Nijmegen ging afgelopen vrijdag alsnog akkoord met een studie naar de mogelijkheid van het gebruik van de Chipknip in combinatie met een creditcard. Eind deze maand moet het onderzoek zijn afgerond. Met het oog op de Vierdaagse en de vele buitenlandse toeristen die niet over een Chipknip beschikken, heeft Vialis los van het onderzoek aangeboden als tijdelijke oplossing automaten te plaatsen die wel creditcards accepteren.


.

PROFIEL VIALIS

Vialis (ontstaan uit Nederland Haarlem NMA Railway Signalling en Volker Stevin Systems) is één van de ruim 130 werkmaatschappijen van Koninklijke Volker Wessels Stevin nv (KVWS) en richt zich op het, integreren, optimaliseren en managen van verkeersstromen in alle modaliteiten. KVWS is een Nederlands bouwconcern dat zich richt op het ontwerpen, ontwikkelen, realiseren en beheren van bouwprojecten.

Vialis werkt op nationale en internationale schaal samen met overheden, ondernemingen, belangengroepen en kennisinstituten voor het verwerven, toepassen en doorontwikkelingen van kennis van producten, systemen, service en consultancy op het gebied van verkeer en mobiliteit en beschikt over referenties in alle modaliteiten van de verkeersmobiliteit.

NOOT VOOR DE REDACTIE

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Michel Vesseur, manager communicatie Vialis
Tel: 023 5189207
Oudeweg 115
2031 CC Haarlem
E I N D E P E R S B E R I C H T

Deel: ' Vialis verhelpt problemen pasparkeren Nijmegen binnen een maand '




Lees ook