Vier miljoen Toshiba notebooks in Europa

Capelle a/d IJssel, 27 mei 1999 - Computerfabrikant Toshiba heeft deze maand in Europa de viermiljoenste notebook PC verkocht. Meer dan de helft daarvan is gedurende de afgelopen 2,5 jaar geproduceerd. Dat illustreert het snel toenemende belang van de Toshiba notebook PC's in de totale ICT-markt.

Het internationale, onafhankelijke marktonderzoeksbureau Dataquest heeft vastgesteld dat Toshiba met zijn notebook PC's in 1998 een Europees marktaandeel had van meer dan 25 procent. Volgens marktonderzoeker IDC is Toshiba ook mondiaal met een marktaandeel van 18,3 procent (1998) veruit marktleider op het gebied van notebook PC’s.

Toshiba zet met de verkoop van de viermiljoenste notebook een belangrijke mijlpaal. Daaruit blijkt immers dat bestaande Toshiba-klanten met vervolgaankopen het merk langdurig trouw blijven.

De vier miljoen mobiele Toshiba PC's zijn sinds 1985 verkocht in meer dan twaalf taalversies op meer dan 22 nationale markten binnen Europa. Zo'n drie miljoen daarvan werden geassembleerd in het Europese productiebedrijf van Toshiba in Regensburg (Duitsland), dat zijn activiteiten startte in april 1990. Deze productievestiging telt inmiddels meer dan 400 medewerkers en produceert per maand 80.000 notebook PC's en 10.000 complete moederborden.

Kwaliteit is één van de belangrijkste succesfactoren van Toshiba. Bij de productie wordt daarom uitsluitend gebruik gemaakt van topklasse componenten terwijl scherpe kwaliteits-controles tijdens de productie en uitgebreide 'burn-in' tests van de eindproducten tot de standaardprocedures behoren. De kans dat een niet naar behoren eindproduct de fabriek verlaat is daarmee teruggebracht tot vrijwel nul.

Toshiba Toshiba Corporation (Japan) is ‘s werelds grootste leverancier van notebook computers. Voortbordurend op de sterke positie in de zakelijke markt levert het bedrijf nu tevens notebooks voor de consumenten-markt. In 1998 is het productassortiment al uitgebreid met professionele desktop PC’s voor zowel bestaande klanten als nieuwe afnemers in de marktsegmenten MKB, PC-Privé en het onderwijs. Door deze desktop PC’s te voorzien van geavanceerde beheerfuncties, speelt Toshiba in op de sterk groeiende behoefte om de ‘cost of ownership’ van computers te verlagen. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Neuss (Duitsland), terwijl Toshiba Information Systems Benelux in Capelle a/d IJssel zorgt voor de verkoop, marketing en ondersteuning van haar personal computers in de Benelux landen. De Nederlandse website van Toshiba is te vinden onder www.toshiba.nl

Deel: ' Vier miljoen Toshiba notebooks in Europa '