IBM Nederland

Virtual Radiology Explorer biedt artsen driedimensionale kijk op patiënt

Voorbeeld Next Generation Internet-applicatie

Virtual Radiology Explorer is een project waarin IBM samenwerkt met de Universiteit van Amsterdam aan een baanbrekende nieuwe technologie voor het samenstellen en verzenden van driedimensionale MRI-scans van het menselijk lichaam. Doordat de scans via het nieuwe Internet kunnen worden verzonden van bijvoorbeeld een ziekenhuis naar de supercomputer van de Universiteit van Amsterdam en na bewerking terug naar het ziekenhuis, kunnen medici gebruikmaken van de enorme rekenkracht van computers die niet in het ziekenhuis voorhanden zijn. Dankzij 3D-animaties kunnen betere diagnoses worden gesteld, bijvoorbeeld ingeval van tumoren of hart- en vaatziekten. Patiënten kunnen op deze manier beter geholpen worden en medici die zich niet noodzakelijkerwijs op dezelfde locatie bevinden, kunnen gezamenlijk de toestand van een patiënt driedimensionaal bekijken en bespreken. Voor de toepassing wordt gebruikgemaakt van de IBM-supercomputer RS/6000 SP die staat opgesteld bij SARA, het rekencentrum van de Universiteit van Amsterdam. Dit is de snelste IBM-computer in Nederland.

Virtual Radiology Explorer is een van de toepassingen die mogelijk zijn met het Next Generation Internet. IBM opende op 10 november in Zoetermeer het Center for Advanced Internet Applications. Het Europese centrum is speciaal gericht op de ontwikkeling van applicaties voor Next Generation Internet, ook wel Internet 2 genoemd. In het Advanced Internet Applications Center in Zoetermeer wil IBM technologieën ontwikkelen waarmee klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika nieuwe Internet-applicaties kunnen inzetten voor e-business.

Persbericht Opening IBM Advanced Internet Application Center: www.nl.ibm.com/news/n2572.html

Deel: ' Virtual Radiology Driedimensionale kijk op patiënt '