Bosal

Visie van directeur Bosal Nederland op de Nederlandse automotive markt

Mogelijkheid tot veranderen bepaalt onze toekomst

Klanten stellen steeds nieuwe eisen. Ze vragen om nieuwe producten. Dat betekent dat Bosal zich moet aanpassen aan die veranderende markt. Hoe snel wij ons kunnen aanpassen aan die markt en, liever nog, vooruitlopend op de markveranderingen ons zelf kunnen veranderen, bepaalt in hoge mate de toekomst van de branche en van onze onderneming. Dat stelt Jan Oude Elferink nadat hij nu bijna een jaar ervaring heeft opgedaan als directeur van Bosal Nederland.

Marktgroei
"Op het gebied van uitlaten is Bosal in Nederland marktleider. We verwachten echter dat we in de toekomst wat minder uitlaten gaan verkopen. Dat komt omdat wij en ook andere fabrikanten steeds betere uitlaten maken. Dat moeten we ook wel doen, want onze klanten vragen daarom. Omdat er ook steeds meer auto's rijden in Europa, valt de verkoopdaling van uitlaten waarschijnlijk erg mee. Bij de verkoop van trekhaken en dakdragers verwachten we een flinke groei van 5 tot 10 procent per jaar. En ook voor de magazijnstellingen die we in Nederland produceren is een flinke groei te verwachten", zegt Oude Elferink.

Trekhaken
Sinds 1 januari 1999 jaar geldt een wettelijk vereiste goedkeuring van trekhaken. "Kleinere ondernemingen hebben moeite om de kosten voor onderzoek en keuring op te brengen. Daar liggen dus kansen voor ons, want wij voldeden al aan de eisen voordat die wettelijk van kracht werden. Die voorsprong van twee jaar proberen we vast te houden door ook nu weer nieuwe producten te ontwikkelen en rekening te houden met toekomstige wetgeving", zegt Oude Elferink.

Flexibiliteit
Niet alleen met nieuwe producten, maar ook door een andere werkwijze gaat Bosal de concurrentie te lijf. "De concurrentie zit niet stil en als je marktleider wil blijven moet je de concurrentie een stapje voor blijven. Dat kan alleen door flexibeler te worden", zegt Oude Elferink. Die flexibiliteit komt onder andere tot uitdrukking in personeel dat voor meer dan één functie inzetbaar is. We zijn begonnen met onze medewerkers nadrukkelijk de mogelijkheid te bieden intern te solliciteren naar een andere baan."

"In combinatie met eventueel aanvullende opleiding betekent dit dat medewerkers niet alleen de voor hem nieuwe functie, maar ook zijn oude baan kan vervullen als het nodig is. Die multi-inzetbaarheid is ook voor de medewerkers zelf interessanter. Het werk wordt afwisselender en dus interessanter", zegt Oude Elferink.

Voorraad
Wat zeker niet flexibel lijkt is de voorraad. Toch is dat niet helemaal waar volgens Oude Elferink. "Te grote voorraden zijn een blok aan het been van iedere onderneming. Van de 6.500 artikelen uit onze catalogus, liggen er 4.500 op voorraad. Het is natuurlijk prettig dat je nooit misgrijpt als een order moet worden uitgeleverd, maar opslag kost handen vol geld. Ieder product dat ligt te wachten totdat het wat op gaat leveren is eigenlijk verspilling van geld. Dat kapitaal gebruiken we liever voor investeringen in fabrieken of scholing van medewerkers. Het is dus de kunst om de tijd tussen produceren en afleveren bij de klant zo kort mogelijk te houden. Dus vanaf het moment dat een trekhaak, magazijnonderdeel, een bracket of een uitlaat van de productieband rolt moet hij het liefst direct naar de klant toe. Dat betekent voor ons bij alle Bosal-fabrieken dat we heel snel moeten kunnen omschakelen in de productie. Dus ook flexibeler worden."

"Ik denk dat we in de toekomst de situatie krijgen dat de grotere bulkleveringen direct vanaf de fabriek naar de klant gaan. En de minder vaak verkochte artikelen hou je dan in de magazijnen op voorraad om de beschikbaarheid hoog te houden. Die artikelen laat je desnoods per koerier bezorgen bij de afnemers om je service waar te maken", zegt Oude Elferink. Volgens hem past daarin ook het streven van Bosal om de bestelprocedures in de hele keten doelmatiger te laten verlopen. Hij ziet nog een ander voordeel van de slinkende voorraden: "We kunnen de investeringen in opslagruimte verminderen en die ruimte benutten voor productie."

Vooruitlopend daarop is in Vianen 1800 vierkante meter bedrijfsruimte bijgehuurd, waardoor de productie in de fabriek aan de Kamerlingh Onnesweg kon worden uitgebreid. Ook in Made, waar de trekhakenfabriek is gevestigd, werd extra ruimte aangekocht voor de installatie van een nieuwe productiestraat voor kogelkoppen. Dat gebeurt in afwachting van de verdere uitvoering van plannen voor de bouw van een nieuwe fabriek in Made.

Ook internationaal volgt Bosal diezelfde ontwikkeling. Naar verwachting opent Bosal volgende maand in Wales een nieuwe fabriek van 12.000 vierkante meter waar per jaar honderdduizenden uitlaatsystemen en uitlaatdelen plus nog eens 200.000 trekhaken geproduceerd kunnen worden.

Voor nadere persinformatie kunt u bellen: 073 - 645 00 40

(pbbosnlav120299/9)