Visitekaartjes drukken; einde in zicht of nog steeds trendy?


RODEN, 20141127 -- Het papieren kaartje met je naam, bedrijfsnaam, functie en contactgegevens... visitekaartjes. Hoe zit het tegenwoordig met het gebruik ervan? Uit onderzoek van drukkerij Reclameland blijkt dat steeds minder vaak op visitekaartjes drukken wordt gezocht. Zo laat Google Trends zien dat het aantal zoekopdrachten op het woord visitekaartjes in 2014 driekwart lager ligt dan het aantal zoekopdrachten in 2004. Komt het einde van de visitekaartjes nu echt in zicht?

Visitekaartje is eeuwenoud
Laten we eerst even terug gaan naar de geschiedenis van het welbekende papiertje. En dan moeten we een flink aantal jaren terug in de tijd. Want wist je dat het visitekaartje al eeuwen oud is? Zo stamt het eerste visitekaartje zelfs uit de 17e eeuw! In die tijd werd het kaartje gebruikt om de komst van adellijke mensen aan te kondigen. De kaartjes werden bij een bezoekje in kaartenbakken achtergelaten. Als de kaartjes gevouwen hoeken hadden, waren ze persoonlijk afgeleverd en kaartjes met in het midden een vouw waren bedoeld voor alle gezinsleden. Aan creativiteit was ook toen al geen gebrek! Terug naar nu. Bij elke zakelijke bespreking, netwerkbijeenkomst of beursbezoek is het een gewoonte geworden om visitekaartjes mee te nemen. Is het niet om gegevens uit te wisselen, dan wel om jezelf te presenteren of om een (verkoop)gesprek te openen of af te sluiten. Daar komt bij dat het papieren visitekaartje eenvoudig is achter te laten in ruimtes waar veel publiek komt. Bijvoorbeeld bij de balie, in restaurants of bij symposia. Maar net waar jouw doelgroep regelmatig komt. Met visitekaartjes bereik je dan ook een groot bereik. Maar hoe komt het dan dat steeds minder bedrijven visitekaartjes drukken?

Uitpakken en onderscheiden met drukwerk
Natuurlijk speelt het digitale tijdperk hierin een grote rol. Er zijn genoeg digitale alternatieven voor visitekaartjes. Zo wissel je contactgegevens bijvoorbeeld eenvoudig uit via je smartphone en verschillende websites. Daarnaast kun je meteen linken naar alle social media kanalen en je visitekaartje opleuken met video en geluid. Dus waarom eigenlijk nog visitekaartjes drukken? Fysieke traditionele visitekaartjes zorgen ervoor dat je niet zomaar vergeten wordt. Dat heeft te maken met de authenticiteit en originaliteit van drukwerk. Bovendien kun je met drukwerk je sneller en beter onderscheiden van de massa. Zo zijn er enorm veel papiersoorten en afwerkingen waardoor visitekaartjes drukken nog steeds loont. En wat is nu leuker om daadwerkelijk iets in handen te krijgen? Omdat visitekaartjes al eeuwenoud zijn betaal je niet de hoofdprijs. Zo ook niet bij Reclameland. Maar moet je dan helemaal niet meegaan met de tijd? Natuurlijk wel. Online is een goede aanvulling op offline. Dat geldt ook voor visitekaartjes. Daarom kun je naast papieren visitekaartjes alsnog digitale visitekaartjes verspreiden. Wel zo gemakkelijk om achter de hand te hebben als je even geen kaartjes bij je hebt of je functie bij het bedrijf is veranderd. Want je contactgegevens niet uit kunnen wisselen, dat is echt geen visitekaartje! 


Deel: ' Visitekaartjes drukken; einde in zicht of nog steeds trendy? '




Lees ook