PERSMEDEDELING

VAN HET MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP

15 SEPTEMBER 1999

Vlaamse Infolijn krijgt elke dag 420 telefonische vragen

Sinds haar start een half jaar geleden (op 10 maart) kreeg de Vlaams Infolijn al ongeveer 54 000 oproepen, dat komt neer op een gemiddelde van 400 bellers per dag. In de eerste twee maanden van haar werking waren dat nog maar een 300-tal bellers per dag, de eerste twee weken van september waren het er gemiddeld 420. Steeds meer mensen met vragen voor de Vlaamse overheid vinden dus hun weg naar (en via) de Infolijn.

De bellers hebben vooral vragen over huisvesting (premies, sociale huisvesting), werkgelegenheid (mogelijkheden tot werkonderbreking, werktijden, loon en bijdragen voor sociale zekerheid, steunmaatregelen inzake werkgelegenheid), de bevoegdheden van regionale en lokale besturen, en over ondernemen (opleidingen, begeleiding, reglementering). De toptien van meest gestelde vragen wordt ook beïnvloed door de actualiteit (vragen over regenputten, dienstencheques, verkiezingen en politieke partijen,.).

De Vlaamse Infolijn wil voor de burger 'een gids zijn door de Vlaamse overheid'. De Infolijn is het telefonisch onthaal voor vragen van algemene aard, maar ook voor wegwijsvragen of voor eerstelijnsinformatie. Aan de verdere uitbouw van deze eerstelijnsinformatie wordt thans trouwens hard gewerkt.

Weet de Infolijn de beller niet meteen door te verwijzen of te antwoorden, dan wordt het telefoonnummer van de vraagsteller genoteerd. De medewerkers van de Vlaamse infolijn gaan in zo'n geval op zoek naar de gevraagde informatie, en de vraagsteller wordt nog diezelfde dag teruggebeld.

De Infolijn ondersteunt ook geregeld informatiecampagnes van de Vlaamse overheid, zoals bijvoorbeeld de Vlaanderendag, Open Museumdag, de Dag van het Park, Hartwerk,. Ook los van specifieke campagnes kan men trouwens bij de Infolijn terecht om een exemplaar van de voorlichtingsfolders en -brochures van de Vlaamse overheid te bestellen.

Tijdens de verkiezingsnacht van 13 juni leverde het call center van de Infolijn nog een extra inspanning: tot 2 uur 's nachts kon het pubiek toen bellen om de recentste uitslagen te horen.

Op werkdagen blijft de Vlaamse Infolijn open van 's morgens negen uur tot 's avonds zeven uur. Het gratis nummer voor alle wegwijsvragen over de Vlaamse overheid: 0800 / 3 02 01.

Voor meer informatie : Mireille Van Pollaert tel. (02) 553 56 49 fax (02) 553 56 37 e-mail: mireille.van pollaert@coo.vlaanderen.be

Zoekwoorden:

Deel: ' Vlaamse Infolijn krijgt elke dag 420 telefonische vragen '




Lees ook