Wrede traditie gebroken in Geraardsbergen

Prominenten drinken dode vissen

27 februari 2000

© GAIA

Op het Krakelingenfeest vandaag in Geraardsbergen hebben de prominenten dode vissen gedronken zoals dit was vereist door de Procureur des Konings van Oudenaarde. Dat hebben de raadsman en een waarnemer van de dierenrechtenorganisatie GAIA kunnen vaststellen samen met de rijkswacht. Er werden dus geen levende vissen gedronken zoals dat de voorgaande jaren steeds het geval was. Daarmee is de zogenaamde traditie van het drinken van levende vissen gebroken en is bewezen dat traditie kan aangepast worden aan de vereisten van het gerecht. De pijn, letsel en verminking die de dieren voorgaande jaren moesten ondergaan door levend opgedronken te worden uit wijn, is hen nu bespaard gebleven.

Toch werd door het stadsbestuur een poging ondernomen om nog levende visjes te drinken aangezien er op het podium een emmer met levende visjes aangetroffen werd. De rijkswacht heeft die emmer laten verwijderen. De Procureur heeft de rijkswacht het bevel gegeven om bij de minste aanwijzing dat er levende visjes gedronken zouden worden, op te treden en deze in beslag te nemen.

GAIA vindt de achterbakse manier waarop het stadsbestuur probeerde om de eisen van de procureur toch nog naast zich neer te leggen ongehoord.

Nu er dode vissen gedronken zijn is het zich beroepen op een speculatieve symboliek van nieuw ontluikend leven al helemaal belachelijk. Men kan er nu beter helemaal mee stoppen of het zoetst denkbare alternatief in gebruik nemen nl. marsepeinen visjes drinken.

GAIA HomePage

Paleizenstraat 90