Koninklijke Nederlandse Schaakbond

Vladimir Epishin wint 50e ESGOO snelschaaktoernooi

door Anjo Anjewierden

Vladimir Epishin heeft het 50e ESGOO snelschaaktoernooi gewonnen. Epishin won een beslissingspartij tegen Andrei Orlov nadat beide spelers op 17½ punten uit 24 partijen waren geëindigd.

Het oudste snelschaaktoernooi ter wereld had twee prominente gasten: de nu 88 jarige Piet Willems (winnaar van het eerste toernooi in 1950) en ESGOO-erelid Han Koese (winnaar in 1951). Willems speelde ook dit jaar weer mee. Hans Bohm gaf voor de lezers van het schaakvriendelijke Tubantia Twentsche Courant een wisselsimultaan (+28, =2, -1). Eén der deelnemers was Sinterklaas.

De eerste prijs van fl. 3000 trok bijna 300 deelnemers waaronder een groot aantal sterke spelers. Rating favoriet Ivan Sokolov moest al in de eerste ronde een 1-1 toestaan. Roberto Cifuentes had een voortvarende start en leek een abonnement op het eerste bord te hebben tot hij door de relatief onbekende Andrei Orlov met 2-0 werd verslagen. In de voorlaatste ronde wist Epishin met 1½-½ van Orlov te winnen waardoor de Rus een punt los was. De laatste ronde speelde Epishin 1-1, terwijl Orlov zijn laatste kans greep door met 2-0 van Skulener te winnen. Beste ESGOO-er was Frank Kroeze. Hij speelde 1-1 tegen Epishin en Vaganian, maar haakte na een ongelukkige 2-0 nederlaag tegen Igor Glek af voor de ereplaatsen.

Prijswinnaars Groep A: 1. Epishin, Orlov; 3. Sokolov; 4. Schmaltz; 5. Glek, Vaganian; 7. Cifuentes, Zaitsev, Plaskett, Skulener, Henricks.

Deel: ' Vladimir Epishin wint 50e ESGOO snelschaaktoernooi '