Ingezonden persbericht

Den Haag, 18 januari 2013

VNO-NCW Den Haag steunt directe treinverbinding Den Haag-Brussel

Het initiatief van wethouder Peter Smit van de gemeente Den Haag om een eigen treinverbinding te realiseren tussen Den Haag en Brussel kan op volledige steun rekenen van het bedrijfsleven in de hofstad. "Het is onacceptabel dat Den Haag sinds december 2012 geen directe internationale treinverbinding meer heeft", aldus Rob Perik, voorzitter VNO-NCW Den Haag.

Den Haag is internationale hofstad, stad van het internationale recht, van ambassades en grensoverschrijdende organisaties en sinds kort de enige regeringsstad op het Europese vasteland die geen directe aansluiting heeft op het internationale treinnetwerk. Hierdoor is haar unieke positie en aantrekkingskracht voor internationale organisaties fors verslechtert. Meer dan dertigduizend expats, veel ambtenaren en medewerkers van internationale bedrijven en overheidsinstellingen zijn de dupe.

VNO-NCW Den Haag heeft samen met de gemeente Den Haag en wethouder Smit enkele weken geleden staatssecretaris Mansveld van Verkeer en Waterstaat en de Tweede Kamer opgeroepen alles in het werk te stellen om deze verbinding op korte termijn mogelijk te maken. "Wij blijven ons gezamenlijk inzetten voor het behoud van de unieke positie van Den Haag in Europa", aldus Perik.

Het Belgische spoorwegbedrijf Fyra verzorgt de internationale treinverbindingen tussen de Nederlandse en Belgische steden. Dit bedrijf biedt de rechtstreekse lijn Den Haag-Brussel niet aan. Perik: "Bovendien rijdt meer dan de helft van de Fyra-treinen niet of niet op tijd en sinds vandaag, 18 januari, rijden de Fyra treinen helemaal niet meer. Tijd dus voor maatregelen die wel werken."

Deel: ' VNO-NCW Den Haag steunt directe treinverbinding Den Haag-Brussel '