VNU

22/04/99

VNU GAAT SAMEN MET GTE EN PRTC TELEFOONGIDSEN UITGEVEN IN PUERTO RICO

VNU heeft via haar divisie VNU World Directories overeenstemming bereikt met het consortium GTE/Puerto Rico Telephone Company (PRTC) over de oprichting van een joint venture die telefoongidsen gaat uitgeven in Puerto Rico en de Amerikaanse Maagdeneilanden. GTE/PRTC heeft een belang van 60% in de joint venture, terwijl VNU 40% bezit.

De joint venture zal onder de naam Axesa Informacion Incorporado ongeveer twee miljoen telefoongidsen in Puerto Rico en de Amerikaanse Maagdeneilanden uitgeven. José Blanco, de huidige directeur van VNU World Directories in Puerto Rico, zal de directie voeren over de nieuwe joint venture.

Het contract tussen VNU World Directories en PRTC zou eind juli van dit jaar aflopen. In ruil voor een vergoeding aan PRTC gaf VNU World Directories telefoongidsen in Puerto Rico uit. PRTC is inmiddels geprivatiseerd en GTE Corporation in de Verenigde Staten heeft onlangs een belang genomen in deze onderneming. In de nieuwe situatie is de vorming van een joint venture voor alle betrokken partijen de beste optie. De nieuwe vorm van samenwerking in Puerto Rico zal geen negatieve gevolgen hebben voor de bijdrage aan het resultaat van VNU World Directories, die vergelijkbare samenwerkingsvormen heeft met telecomondernemingen in België, Ierland, Portugal en Zuid-Afrika.

VNU World Directories geeft circa 100 verschillende telefoongidsen en beroeps- en bedrijfsgidsen (Gouden Gidsen) uit in zes landen. Zij worden verspreid in een totale oplage van ruim 35 miljoen exemplaren.