VNU

-------------------------------------------------------------------------------

Haarlem, 25 november 1999

VNU NEEMT TIJDSCHRIFTENUITGEVERIJ IN HONGARIJE OVER

VNU Budapest Lapkiadó Rt, een dochteronderneming van de divisie VNU Magazines, heeft vandaag overeenstemming bereikt inzake de acquisitie van de Hongaarse uitgeverij Egyesült Kiadói Holding Kft (EKH) in Boedapest. De overname is nog afhankelijk van de goedkeuring van de Hongaarse mededingingsautoriteiten. Eind oktober had VNU al gemeld dat zij een bod op EKH heeft gedaan.

EKH geeft in totaal twaalf publiekstijdschriften uit. Belangrijke titels zijn Nõk Lapja, met een wekelijkse oplage van 390.000 exemplaren het grootste vrouwenblad, het maandblad Otthon, met een oplage van 75.000 het grootste glossy woonblad, en Színes RTV, dat wekelijks in een oplage van 435.000 verschijnt en daarmee de tweede televisiegids in Hongarije is. De omzet van EKH bedraagt ongeveer EUR 30 miljoen.

VNU Budapest geeft elf titels uit, zoals het weekblad Story (oplage 340.000 exemplaren), het vrouwenblad Meglepetés (oplage 160.000 per week) en het woonideeënblad Házi Praktika (oplage 120.000 per maand).

De overname past in de strategie van VNU om de publiekstijdschriftactiviteiten in Europa verder te versterken. Met de acquisitie van EKH wordt VNU de grootste uitgeverij van publiekstijdschriften in Hongarije. Ook in Tsjechië is VNU via Mona Praha marktleider met publiekstijdschriften. In Centraal- en Oost-Europa is het concern verder actief in Rusland via een 35% belang in Independent Media en in Roemenië met VNU-Hearst Romania (65%).

Deel: ' VNU neemt tijdschriftenuitgeverij in Homgarije over '