VNU

05/02/99

VNU NEEMT VAKPUBLICATIES VAN MACFADDEN IN DE VERENIGDE STATEN OVER

Haarlem, 5 februari 1999 - VNU heeft via Bill Communications, Inc. in New York, een dochteronderneming van VNU USA, Macfadden's Business Communications and Beverage World Groups overgenomen.

Macfadden, gevestigd in New York, is een business-to-business uitgeverij. De omzet van de onderneming bedroeg in 1998 naar schatting USD 37 miljoen. Er werken ongeveer 150 mensen. De onderneming geeft acht vaktijdschriften uit op het gebied van de
levensmiddelendetailhandel, waaronder Convenience Store News en Supermarket Business, en vijf vakbladen die zich richten op de drankensector, onder andere met Beverage World. Bovendien organiseert het bedrijf conferenties.

Bill Communications bezit met vaktijdschriften als FoodService Director en Restaurant Business al leidende titels in het segment van de voedingsmiddelenindustrie. Na de vorig jaar overgenomen drie vakbladen van Progressive Grocer heeft Bill Communications ook een vooraanstaande positie verworven in het segment van de levensmiddelendetailhandel. Met de overname van Macfadden is Bill Communications in de Verenigde Staten de marktleider met vakinformatie voor de voedingsmiddelen- en drankensector, en de detailhandel.

Bill Communications heeft tevens definitief overeenstemming bereikt met SEMCO Productions, Inc. in Atlanta over de overname van Medtrade Management Group, een aanbieder van beurzen op het gebied van de gezondheidszorg. De twee partijen hadden november vorig jaar een principe-overeenkomst getekend. Inclusief de overname van Macfadden heeft Bill Communications binnen een jaar tijd vijf acquisities verricht. Het betreft hier in totaal dertig vakbladen, twaalf beurzen en zeven conferenties.g is een onderdeel van VNU USA, waartoe ook VNU Marketing Information Services, BPI Communications en SRDS behoren. Bill Communications geeft vaktijdschriften uit en organiseert beurzen, onder andere op het terrein van de voedingsmiddelensector, gezondheidszorg, sales en marketing, congressen, 'incentives', training en 'in-store marketing'