VNU

24/06/99

VNU NEEMT WHITAKER IN GROOT-BRITTANNIË OVER

VNU heeft J. Whitaker & Sons Ltd. in Londen overgenomen. Whitaker zal deel gaan uitmaken van BPI Communications, Inc., een dochteronderneming van VNU USA in New York.

Whitaker is een vooraanstaande uitgeef- en informatie-onderneming voor de boekensector. Het bedrijf bestaat uit twee divisies: Whitaker Business Publications en Whitaker Information Services. De belangrijkste uitgave van Whitaker Business Publications is het wekelijks verschijnende vakblad The Bookseller. Tot de andere divisie behoren onder andere Bibliographic Services, de e-commerce dienst TeleOrdering en BookTrack, dat langs elektronische weg verkoopgegevens van de Britse boekendetailhandel vastlegt. De omzet van Whitaker bedraagt circa GBP 11,4 miljoen (EUR 17,2 miljoen). Er werken ongeveer 160 mensen.

De activiteiten van Whitaker in de boekensector sluiten goed aan op het portfolio van BPI, waartoe al de segmenten entertainment, muziek en media behoren. Bovendien verschaft de acquisitie BPI de mogelijkheid haar positie in Groot-Brittannië te versterken. Beide ondernemingen voeren een beleid dat zich richt op samenvoeging van traditionele uitgeefactiviteiten en internet-initiatieven met informatiediensten, zoals 'point- of- sale' data, ten behoeve van verkoop- en marketinginspanningen van hun klanten.

BPI Communications is een onderdeel van VNU USA, waartoe ook VNU Marketing Information Services, Bill Communications en SRDS behoren. BPI geeft vaktijdschriften uit als Billboard, Adweek, The Hollywood Reporter en Back Stage.