PERSBERICHT

VNU TIJDSCHRIFTEN LANCEERT NIEUW BLAD

ONE
- lijfblad met lef -

Op donderdag 15 april jl. lanceerde VNU Tijdschriften een nieuw vrouwenblad: ONE, een maandblad voor vrouwen tussen de twintig en vijfentwintig jaar. ONE is een stoer, hip, zelfbewust en kritisch blad en sluit nauw aan bij de belevingswereld van vrouwen met deze mentaliteit.

ONE-girls
De lezeressen die ONE voor ogen heeft, staan momenteel zeer in de belangstelling als 'Girls'. 'Girls' zijn kritische, zelfbewuste en rebelse vrouwen. Onafhankelijk en individueel. Zij voelen zich bij geen enkele stroming echt thuis en hangen erg aan hun gevoel van vrijheid. Deze jonge vrouwen hebben tot nu toe niet echt een blad voor zichzelf. Daar komt met ONE verandering in. ONE sluit naadloos aan bij de belevingswereld van deze 'Girls'.

ONE
ONE is anders dan alle andere vrouwenbladen en is meer verwant met de Viva-mentaliteit, dan met die van de massa-vrouwenbladen zoals Margriet en Libelle. ONE is anders omdat er in ONE veel (lange) verhalen staan over het echte leven: het is een journalistiek leesblad, maar wel met een ironische ondertoon. Ironisch en onderkoeld, juist omdat ONE-girls zichzelf heel goed kunnen relativeren.

Basic
Kenmerkend aan ONE is ook de basic, informatieve en praktische benadering, bijvoorbeeld in de vorm van de uitgebreide agenda en boek-, CD- en film- besprekingen. ONE staat boordevol handige tips: over mobiel bellen, je rijbewijs halen, solliciteren, het vinden van woonruimte en makkelijk en snel koken. En ONE biedt natuurlijk hippe mode, maar dan wel betaalbaar en draagbaar.

ONE nr. 1
In het startnummer van ONE staan ondermeer interviews met Drew Barrymore, Fedja van Huêt en Ronald Giphart. Ook biedt het realistische reportages, onder andere over een jonge criminele en over Stichting Aap.

Kortom, ONE is compleet, gaat dieper op onderwerpen in en durft kritisch te zijn. Zo'n blad was er nog niet. Nu wel. ONE, het lijfblad met lef, voor vrouwen met lef!
1

Technische gegevens ONE

titel : ONE
ondertitel : Lijfblad met lef
omvang : 108 pagina's
drukoplage startnummer : 150.000 stuks
prijs : ¦ 4,95
introductieprijs ONE nr. 1 : ¦ 2,50
formaat : 221 X 274 mm
frequentie : maandelijks
uitgeverij : VNU Tijdschriften /
Jonge Vrouwenbladen

uitgever : Carolina Pruis
hoofdredacteur : Marjolein Westerterp

Hoofddorp, 16 april 1999

NOOT VOOR DE REDACTIE
Voor meer persinformatie, interviews
en het opvragen van een recensie-exemplaar:

Weaver Public Relations
tel. 035 - 695 00 62

BIJLAGE
Achtergrondinformatie ONE

2

Achtergrondinformatie
ONE

Nederland telt vele glossy's en vrouwenbladen. Maar een journalistiek mentaliteitsblad speciaal voor jonge vrouwen was er tot op heden niet. Daarom lanceert VNU Tijdschriften nu ONE. ONE is anders. Het is geen glossy en geen vrouwenblad in de klassieke betekenis.

Aan de ontwikkeling van dit nieuwe maandblad is twee jaar intensief gewerkt. Al in 1997 deed VNU Tijdschriften / Jonge Vrouwenbladen grootschalig onderzoek naar ondermeer het bereik van bestaande titels. Hieruit bleek dat
20 tot 25 jarigen geen blad hadden waar zij zich specifiek door aangesproken voelden. Aan de hand van de resultaten van het onderzoek werd het ONE 0-nummer opgezet, getest, bijgewerkt en gelanceerd in haar huidige vorm.

ONE is een blad voor vrouwen met lef. Het zijn stoere vrouwen die de wereld verkennen en voor keuzes staan. Ze zijn doorgaans goed opgeleid en hebben een brede interesse. ONE-girls werken of studeren. Ze hebben het in ieder geval druk en wonen meestal zelfstandig. De 'Girl' is de nieuwe vrouw in opkomst.

De pijlers als human interest, mode, beauty, reizen en koken worden op een journalistieke, uitdagende en basic manier behandeld. ONE speelt in op een sterk gevoel van vrijheid, en de 'ik' staat centraal. Maar er wordt ook verantwoordelijkheid genomen. Het gaat om het echte leven, de wereld wordt niet mooier voorgesteld dan die is.

Over het algemeen wordt ONE geplaatst tussen, Viva, Flair en Yes enerzijds en Nieuwe Revu anderzijds. ONE combineert de fun en levenslust van Fancy, het realisme en ironie van Nieuwe Revu met de dichtbijheid en herkenbaarheid van Viva.

Het unieke aan ONE is de eigen stijl: de mix van het journalistieke element en fun. De ondertoon is ironisch, de vormgeving is sober. Stoer en werelds: ONE is het lijfblad met lef.

3

Deel: ' VNU tijdschriften lanceert nieuw vrouwenblad ONE '




Lees ook