VNU

19/01/99

VNU VERSTERKT POSITIE MARKETING INFORMATIE IN EUROPA

Haarlem, 19 januari 1999- VNU Business Information Europe heeft haar positie als aanbieder van marketinginformatiediensten in Europa verder versterkt met drie acquisities en de oprichting van een joint venture. De marketinginformatiediensen van VNU Business Information Europe (BIE) opereren onder de naam Claritas

VNU BIE heeft haar belang in Claritas Deutschland Data + Services vergroot van 67% naar 100%. Zij heeft ook RTA in Spanje overgenomen en een belang van 90% verworven in Geodan Polska in Polen. Samen met de Amerikaanse onderneming Abacus Direct heeft VNU BIE de joint venture (50/50%) Abacus Direct Europe opgericht.

Claritas Deutschland Data + Services is in Duitsland marktleider op het terrein van 'precision marketing'. De onderneming richt zich met name op fabrikanten van 'fast moving consumer goods', op financiële instellingen en de automobielbranche.

RTA heeft in Spanje een sterke positie opgebouwd met geodemografische marketinginformatie. Dit bedrijf zal worden samengevoegd met VNU Claritas España.

Geodan Polska is marktleider op het terrein van geodemografische informatie en - informatiesystemen. De onderneming gaat onder de naam Claritas Polska verder en heeft onlangs de eerste 'lifestyle survey' in Polen verricht.

Abacus Direct Europe is een joint venture van Abacus Direct en Claritas Europe. Abacus Direct, genoteerd aan de NASDAQ effectenbeurs, is in de Verenigde Staten de toonaangevende databasemarketing onderneming in het segment van de postorderbedrijven. Net als in de Verenigde Staten worden in Europa postorderbedrijven benaderd om een gezamenlijke database te vormen met gegevens over het aankoopgedrag van hun klanten. De joint venture zal op basis van deze gegevens statistische analyses aanbieden, die verrijkt worden met de demografische en 'lifestyle'-data van Claritas.

Claritas is met haar marketinginformatiediensten actief in tien Europese landen en in de Verenigde Staten. Claritas levert haar klanten informatie over consumentengedrag, geodemografische informatie en systemen, en database marketingdiensten.