`Voedingsadviezen in beeld'

Ideaal hulpmiddel voor ditisten en voedingsdeskundigen met allochtone clinten

WOERDEN, 20061101 -- Ditisten en voedingsdeskundigen kunnen voortaan voedingsadviezen aan allochtone clinten visualiseren door middel van `Voedingsadviezen in beeld'. Het materiaal bestaande uit vier scheurblokken, bevat 100 vel met daarop foto's van voedingsmiddelen en gerechten. De ditist hoeft onder de foto's alleen nog maar het aantal of de hoeveelheid in te vullen dat van het betreffende product of gerecht aan de clint wordt geadviseerd. Het vel kan vervolgens worden uitgescheurd en aan de Turkse of Marokkaanse clint worden meegegeven ter visuele ondersteuning. De scheurblokken zijn ontwikkeld door Meavita, het Voedingscentrum en het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ.

Voor elk eetmoment is een apart scheurblok ontwikkeld: ontbijt, broodmaaltijd, warme maaltijd en tussendoortjes. De blokken kunnen gebruikt worden door ditisten, voedingsdeskundigen, genteresseerde (para)medici en gezondheidsvoorlichters. Ze kunnen worden ingezet als ondersteunend materiaal bij het samenstellen van een dagmenu, waarbij specifiek rekening wordt gehouden met het voedingspatroon van allochtone Nederlanders. Voor met name clinten van Turkse en Marokkaanse afkomst is het materiaal een handig hulpmiddel. Op de foto's zijn namelijk producten weergegeven die in deze culturen veel worden gebruikt.

De blokken bieden vooral goede ondersteuning als de clint de Nederlandse taal niet (goed) beheerst; de foto's verduidelijken het soort gerechten, de producten en de hoeveelheden waarover wordt gepraat.

De scheurblokken zijn zo samengesteld dat de hulpverlener gemakkelijk kan aangeven wat en hoeveel van een bepaald product aan de clint wordt geadviseerd. Verder is er genoeg ruimte om desgewenst schriftelijk adviezen te plaatsen. Op de achterkant van elk vel is in het Nederlands uitgeschreven wat op de voorkant fotografisch is uitgebeeld. Verder bevat elk blok een duidelijke gebruiksaanwijzing voor de hulpverlener aan de binnenkant van de cover.

De blokken kunnen worden besteld bij het NIGZ en kosten per stuk 9,95 (excl. verzendkosten) via www.nigz.nl/winkel of via NIGZ-Klantenservice, tel. (0348) 43 76 06. e-mail: klantenservice@nigz.nl.

Deel: ' `Voedingsadviezen in beeld' '