Voedselbank opent koel/vries centrum in Eindhoven

EINDHOVEN, 20130116 -- Op 18 januari 2013 opent de Voedselbank Eindhoven haar nieuwe koel/vries centrum. Deze € 170.000,= kostende uitbreiding van de bestaande koel/vriescapaciteit is uniek door de geïntegreerde gekoelde verwerkingsruimte, waarmee een ononderbroken koudeketen wordt gegarandeerd. Hierdoor zijn landelijke supermarktketens bereid om koelvers producten aan de voedselbank te gaan leveren. De opening zal worden verricht door Sander van der Laan, CEO van Albert Heijn op een grote sponsorbijeenkomst op 18 januari.

De Voedselbank Eindhoven opent haar nieuwe koel/vries centrum, een substantiële uitbreiding van haar koel/vriescapaciteit. Uniek is de hierin opgenomen verwerkingsruimte die alleen wordt gekoeld als erin wordt gewerkt. Hiermee wordt een ononderbroken koudeketen gegarandeerd. Deze investering doen wij noodgedwongen, maar ook van ganser harte om de hieronder beschreven reden.

Achtergrond Steeds meer voedsel-producerende bedrijven werken volgens het "lean" principe: de productieplanning wordt steeds nauwgezetter afgestemd op de actuele vraag, zodat sprake is van minder overproductie wat mogelijk door voedselbanken gebruikt zou kunnen worden. Toch moet er nog veel voedsel latent beschikbaar zijn. Immers ca. 40% van de in Nederland geproduceerd voedsel wordt uiteindelijk niet geconsumeerd maar ergens in de keten vernietigd. Hiervan krijgen de voedselbanken een minieme fractie van ca. 1%.

Een potentiële bron is het niet verkochte voedsel van de grote supermarktketens. Deze zijn zeker bereid om aan de voedselbank te leveren, maar schrikken terug voor het risico dat hun naam zou kunnen lopen indien de voedselbank m.n. de koel/vers keten niet op orde zou hebben. Hoewel de voedselbanken onder de reguliere permanente controle van de Voedsel en Waren Autoriteit opereren, stellen deze supermarktketens aanvullende voorwaarden. Als gevolg hiervan zullen wij de koel/versproducten voortaan in een gekoelde ruimte tot voedselpakketten verwerken en zal ook tot aan de uitdeling aan de klant het voedsel in koelboxen worden opgeslagen. Dit heeft geresulteerd in ons "koel/vries centrum", een samenstelling van een grote vriescel en grote koelcel, gecombineerd met een verwerkingsruimte die (alleen tijdens het samenstellen van de pakketten) wordt gekoeld.

De leveringen die deVoedselbank Eindhovenvan de grote supermarktketens verwacht, komen niet alleen ten goede aan de voedselbankcliënten in Eindhoven, maar ook aan de voedselbanken in de regio waarmee nauw wordt samengewerkt: Best, Bladel, Deurne, Geldrop-Mierlo, Nuenen, Valkenswaard, Veldhoven en Weert.

Opening door CEO van Albert Heijn De welwillendheid van de supermarktketens komt tot uitdrukking in het feit dat de opening van het nieuwe koel/vriesplein zal worden verricht door Sander van der Laan, algemeen directeur van Albert Heijn en als CEO verantwoordelijk voor alle activiteiten van dit merk in Nederland, België en Duitsland.

Financiering De realisatie van het koel/vriesplein is mogelijk gemaakt door een subsidie van 45% door de gemeente Eindhoven en door bijdragen van goede doelen stichtingen. De totale kosten bedragen € 170.000,=

De bijeenkomst op 18 januari De opening van het nieuwe koel/vriescentrum zal plaatsvinden op een speciale sponsorbijeenkomst in het distributiecentrum van de voedselbank Eindhoven. Naast de opening zal tijdens deze bijeenkomst een interessante inleiding worden gegeven door Sascha Meyer, bekend van haar boek “De nieuwe arme” en onlangs nog te zien in het NCRV programma “Altijd wat”.

Tijdstip                          : vrijdag 18 januari 2013 Aanvang ontvangst       : 14.30 uur Officiële opening           : 15.00 uur Einde                            : 17.00 uur Plaats                           : Voedselbank Eindhoven                                        Kanaaldijk Noord 15d, 5613DH Eindhoven Op deze bijeenkomst hebben we een breed scala van mensen en organisaties uitgenodigd, die direct of indirect bij onze organisatie en de Eindhovense samenleving zijn betrokken, zoals onze financiële- en onze voedsel-sponsors,  vertegenwoordigers van de gemeente en de goede doelen stichtingen, alsmede ons Comité van Aanbeveling, bestaande uit:

In totaal verwachten we ongeveer 200 personen op deze bijeenkomst.

DeVoedselbank Eindhovennodigt u uit aan deze gebeurtenis aandacht te schenken in uw berichtgeving. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

- Pieter Tankink, voorzitter voedselbank Eindhoven, p.tankink@chello.nl, tel. 0402623490 / 0621454907 - André Verschoor, bestuurslid voedselwerving, a.verschoor@onsnet.nu, tel. 0402834509 / 0651855815

StichtingVoedselbank Eindhoven e.o. www.voedselbankeindhoven.nl

Hans Raadsen Secretaris