Volkswagen-familie compleet in AutoRAI 1999

(13 Januari 1999)

PERSBERICHT:

Voor het eerst in zijn historie kan Volkswagen op de AutoRAI 1999 een complete familie laten zien. Met de komst van de Bora, de Lupo en de New Beetle is er nu een Volkswagen van klein tot groot, een Volkswagen voor elk wat wils. Maar hoe gevarieerd het gamma ook is, stuk voor stuk gaat het om échte Volkswagens. Autos die voldoen aan de vaste normen van het merk, die technisch innovatief en daarmee betrouwbaar zijn en waaraan strenge voorwaarden zijn gesteld op het gebied van zowel actieve als passieve veiligheid.

Met het nieuwe, complete gamma kan Volkswagen autokopers uit alle klassen van dienst zijn. Wie een kleine, maar veilige en zeer complete auto zoekt, is goed bediend met de Lupo. De Volkswagen Golf, waarvan de vierde generatie uitblinkt door innovaties is al vele jaren toonaangevend in de compacte middenklasse en wie in de hogere middenklasse opteert voor een zescilinder met vierwielaandrijving is goed bediend met de Passat Syncro. Een overdaad aan ruimte wordt geboden door de Sharan. Maar ook de Polo en spraakmakende nieuwkomers als de New Beetle en de Bora, zijn interessante opties in het Volkswagenprogramma.

De modellen in het gamma van Volkswagen doen niet voor elkaar onder als het gaat om kwaliteit en veiligheid. Of het nu een Lupo of een Passat is, elk model voldoet aan de strenge Volkswagen-normen. Twee airbags behoren bijvoorbeeld tot de standaarduitrusting van alle typen (met uitzondering van de Golf Variant) en de nieuwe generatie Volkswagens beschikt over een volledig verzinkte carrosserie. Bij de nieuwste modellen durft Volkswagen daar maar liefst twaalf jaar garantie op te geven.

Motoren en milieu zijn bij Volkswagen één woord. Daarom zijn de TDI-motoren van Volkswagen al jaren toonaangevend in hun soort. De pompverstuiver-techniek is de nieuwste innovatie op TDI-gebied. Ook de op de Autosalon van Parijs gepresenteerde 3-liter Lupo van Volkswagen heeft een TDI-motor onder de kap. Deze 1,2 liter diesel met een verbruik van 3 liter op 100 kilometer (1 op 33) zal in de nabije toekomst zijn debuut beleven in de Lupo.
De benzinemotoren van Volkswagen zijn minstens zo vooruitstrevend. Denk maar eens aan de twintigkleppen-techniek of de VR6-motor met zijn zeer beperkte blokhoek en daardoor ongekende inbouwmogelijkheden. Of neem de nieuwe, 2,3 liter vijfcilinder in V-vorm, die hoge prestaties combineert met een laag brandstofverbruik en die geleverd wordt in de Golf, Bora en Passat. Ook de recent geïntroduceerde 4motion vierwielaandrijving voor de Golf en Bora mag in deze context niet ontbreken. Dit is een intelligente vierwielaandrijving die het vermogen traploos in alle mogelijke variaties over de wielen kan verdelen, afhankelijk van waar meer grip nodig is.

Maar één van de grootste waarden van het moderne Volkswagen-progamma is de enorme toegankelijkheid. Elk model neemt binnen de Volkswagen-familie een eigen, unieke positie in, wat duidelijk wordt aan de hand van het onderstaande overzicht. We gaan van compact naar groot.

Lupo
De kleinste Volkswagen is groter dan menigeen denkt. Achter het frisse ontwerp met de sympathieke, ronde ogen schuilt een volwassen auto, die zijn bezitters niets te wensen overlaat. Twee airbags, vier hoofdsteunen en een volledig verzinkte carrosserie zijn bijvoorbeeld standaard, terwijl alle denkbare opties leverbaar zijn. Volkswagen biedt de Lupo aan met benzinemotoren van 1,0 en 1,4 liter en als 1.7 SDI. Daarnaast bestaat er keuze uit meerdere uitrustingsniveaus. Verder is er een GTI-versie op komst, voorzien van een 1,6 liter motor met 125 pk en wordt ook de 3-liter Lupo (die voor elke honderd kilometer slechts drie liter dieselbrandstof nodig heeft) daadwerkelijk leverbaar.

Polo
Nu de Polo een kleine broer erbij heeft gekregen, is dit model niet meer de benjamin van de Volkswagen-familie. Toch blijft het een auto met een jong karakter, die op eigen wijze vorm geeft aan het fenomeen individualiteit. Door keuze te bieden uit diverse pakketten voor ex- en interieur, is de Polo in staat te voldoen aan ieders smaak en wensen. Hij is er als vlotte drie- en vijfdeurs hatchback, als klassieke sedan en als veelzijdige Variant. Wat aandrijving betreft is er keuze uit vier benzinemotoren met een inhoud van 1,0 (50 pk), 1,4 (60 of 100 pk) of 1,6 liter (75 of 100 pk) en twee 1,9 liter dieselmotoren.

Golf
Met standaard vier airbags, ABS en twaalf jaar carrosseriegarantie stelt de Golf opnieuw de norm in de compacte middenklasse. Aan boord bevinden zich vele innovaties, waaronder de blauwe dashboardverlichting. De vierde generatie Golf is leverbaar met een 1,4, 1,6, 1,8 en 2,3 liter benzinemotor, alsmede een 1.9 SDI en twee varianten van de 1.9 TDI. Naast de basisuitrusting kan gekozen worden voor een Trendline-, Comfortline of Highline-pakket. En natuurlijk is er ook een GTI. In 1999 wordt het Golf-programma overigens uitgebreid met een 1,9 liter TDI-versie, die dankzij Volkswagens pompverstuiver techniek goed is voor 115 pk. Ook staat er een nieuwe topversie op stapel: de VR6 met een vermogen van 204 pk, in combinatie met vierwielaandrijving. In de loop van dit jaar volgt een geheel nieuwe Golf Variant.

New Beetle
Een droom die werkelijkheid is geworden. De New Beetle zag het levenslicht als verre nazaat van de vader van alle Volkswagens. Maar onder zijn retrospectieve uiterlijk gaat een wat techniek en veiligheid betreft hoogst moderne auto schuil. Met een beslist niet alledaags interieur, veel comfort en een hoge kwaliteitsuitstraling. De New Beetle is ook onderhuids een échte Volkswagen, met een 2,0 liter benzinemotor of 1,9 liter TDI als kloppend hart. Met standaard ABS, ESP (een elektronisch stabiliteitsprogramma), twee airbags én zij-airbags is de veiligheid van het hoogste niveau en met zijn standaard Highline-uitrusting, laat de New Beetle niets te wensen over. Want hij heeft ook een volledig verzinkte carrosserie waarop twaalf jaar garantie wordt gegeven.

Bora
De Bora is de nieuwe, dynamische middenklasser van Volkswagen. Een auto die perfect past in het marktsegment tussen de Golf en de Passat. Een sportief gelijnde sedan, die zijn berijders veel rijplezier en comfort verschaft. Zijn veiligheid is, zoals het een Volkswagen betaamt, dik in orde, want zij-airbags behoren tot de standaarduitrusting van elke Bora. Net als ABS en twee front-airbags. Het comfort is in alle Boras gediend met stuurbekrachtiging, elektrisch bediende zijruiten en buitenspiegels en centrale vergrendeling. Het motorengamma loopt van een 1.4 tot een 2.3 V5 en heeft verder drie diesels in portefeuille. In de loop van 1999 volgt overigens een Bora Variant, in Highline uitvoering en met naar keuze een 2,3 liter V5 (150 pk) of een 1,9 liter TDI (115 pk).

Passat
Met de huidige Passat brak Volkswagen definitief door in de hogere middenklasse. De Passat geldt dan ook als één van de toppers in de zakelijke markt. De sedan heeft door zijn aflopende daklijn een vlotte, sportieve uitstraling, terwijl de Variant deze dynamiek combineert met veelzijdigheid. Veel ruimte en veiligheid waren altijd al sterke punten van deze Volkswagen. De Passat is er als 1.6, 1.8, 1.8 Turbo, 2.3 VR5 en als 2.8 V6. Ook de bekende TDI-motoren (dit jaar volgt zelfs een V6 TDI) en vierwielaandrijving behoren tot de mogelijkheden.

Sharan
Volkswagens ruimte-auto, de Sharan, laat zijn expressieve uiterlijk perfect samengaan met veel ruimte en variatiemogelijkheden in het interieur. De Sharan biedt vanzelfsprekend de rij-eigenschappen die men van Volkswagen verwacht. Standaard beschikt deze Volkswagen over twee airbags, ABS en airconditioning en motorisch biedt de auto keuze uit een 1.8 Turbo, een 2,0 liter, een 2.8 VR6 en twee TDIs.

Vanzelfsprekend zijn al deze Volkswagen-modellen te zien op de Auto-RAI 99, die van donderdag 4 tot en met zondag 14 februari wordt gehouden.

Ook op de RAI Volkswagen W12 op AutoRAI 1999

Tijdens de AutoRAI 1999 (4 tot en met 14 februari 1999) is op de Volkswagenstand de Volkswagen W12 te zien. Het is de eerste keer dat dit studiemodel te zien is in Nederland.

De 12-cilinder motor wordt gepresenteerd in een spectaculaire sportwagenstudie. Deze is ontworpen in samenwerking met ItalDesign. De opmerkelijk compacte 12-cilinder krachtbron is in een ruimtebesparende W-vorm geconstrueerd, waarin twee VR6-motoren onder een hoek van 72 graden zijn samengevoegd. De vier kleppen per cilinder worden bediend door in totaal vier bovenliggende nokkenassen met kettingaandrijving.

Met zijn cilinderinhoud van 5,6 liter produceert de motor een maximumvermogen van 420 pk bij 5800 t/min. Door een verfijnd motorregelsysteem met traploze hydraulische nokkenas-verstelling wordt over het hele toerentalbereik een hoog en vlak verloop van de koppelcurve gerealiseerd. De motor bereikt het maximum koppel van 530 Nm bij 3000 t/min.

Met zijn lengte van 510 mm en breedte van ruwweg 700 mm is de motor buitengewoon compact. De aluminium krukkast is uitgerust met cilinderbussen die met plasmatechniek zijn gehard. Ook wordt voor bepaalde onderdelen magnesium gebruikt, bijvoorbeeld voor de kleppendeksels en de beschermkap van de distributieketting.

De zevenmaal gelagerde krukas met verzette kruktappen brengt de kracht over aan een zesversnellings schakelbak. De ten opzichte van de rijrichting in de lengte vóór de achteras geplaatste W12 drijft alle vier de wielen aan.

De carosseriestudie is een monocoque-contructie van ItalDesign met omhoog scharnierende vleugelportieren, met hun draaipunt aan de voorzijde. De sportwagenstudie is 4,40 m lang, 1,92 m breed en slechts 1,04 m hoog. De auto weegt slechts 1200 kg en staat op wielen met 19 inch lichtmetalen velgen. De bandenmaten zijn: vóór 255/40 ZR en achter 285/35 ZR 19. De wagen is rondom uitgerust met geventileerde remschijven.

Deel: ' Volkswagen-familie compleet op AutoRAI 1999 '




Lees ook