vooraanstaand christenunie-lid wethouder van rhee onder vuur

hilversum - een vooraanstaand lid van de christenunie ligt onder vuur vanwege het op staat zetten van drie vrouwen en kinderen uit een blijf van mijn lijf huis. in de nacht van twaalf op dertien november 2008 worden drie vrouwen met hun kinderen zonder pardon op straat gezet uit het beveiligde christelijke blijf van mijn lijf huis ruchame in het twentse heeten. het besluit daartoe is genomen door een vooraanstaand lid van de christenunie, die destijds de leiding had over ruchame: henk van rhee. de vrouwen liepen door zijn beslissing wezenlijk gevaar bloot te komen staan aan geweld van hun voormalige echtgenoten. henk van rhee is momenteel wethouder zorg in de gemeente stichtse vecht voor cu/sgp.

van rhee was voorheen onder meer jarenlang partijdirecteur en campagneleider van de cu. hij kwam al eerder in opspraak als leidinggevende van de christelijke stichting "Different". De stichting zag homoseksualiteit als een ziekte en had als doel homoseksuelen te genezen van hun "aandoening".

Bij zijn aantreden als wethouder in april dit jaar ageerden de oppositie-partijen GroenLinks, Lokaal Liberaal en Maarssen 2000 al tegen zijn benoeming. Door de heer Ruth Seldenrijk, in 2008 voorzitter van de Raad van Toezicht bij Ruchama, zijn nu nieuwe beschuldigingen over het onverantwoord gedrag van Van Rhee naar buiten gebracht. Voor de oppositie-partijen in de gemeente Stichtse Vecht is de maat nu vol. "Als maar de helft waar is, dan hoort hij niet niet op deze portefeuille (Zorg) te zitten", aldus fractie-voorzitter Ron Druppers van Maarssen 2000.

Van Rhee kwam tot zijn besluit om de drie vrouwen en hun kinderen midden in de nacht op straat te zetten omdat de drie fel ageerden tegen het ontslag van hun vertrouwenspersoon en pastor Gerco Timmermans. Timmermans werd door Van Rhee beschuldigd van "seksuele handelingen". Door alle vrouwen in het Blijf van mijn Lijf Huis werd dit afgedaan als baarlijke nonsens.

Henk van Rhee spreekt in een schriftelijke reactie de beschuldigingen tegen. Hij stelt: "Na een problematische situatie in het opvanghuis is op dringend advies van de huisarts voor clienten vervangende opvang en vervoer georganiseerd".

Burgemeester Spies van Stichtse Vecht heeft inmiddels alle raadsfracties ingelicht. Het is volgens haar aan de gemeenteraad om te besluiten hoe het verder moet. De fractievoorzitters van GroenLinks, Lokaal Liberaal en Maarssen 2000 eisen dat de hele zaak onderzocht wordt.

Deel: ' Vooraanstaand ChristenUnie-lid wethouder Van Rhee onder vuur '