21 juli 1999

Voorbeschouwing nieuwe PT Cruiser

De Chrysler PT Cruiser wordt voor het modeljaar 2001 leverbaar in Europa. Deze nieuweling biedt opvallend veel handige gebruiksmogelijkheden.

Bij de eerste kennismaking valt direct de retro-styling van de auto op. Klassieke stijlelementen, van de sterk gewelfde spatborden tot en met de kogelvormige achterlichten, lijken rechtstreeks afkomstig van Amerikaanse modellen uit de jaren 40. Ook zien we duidelijke overeenkomsten met de concept car Pronto Cruizer, waarvan het ontwerp van de PT Cruiser is afgeleid. Net als de buitenkant van de auto, is ook het interieur met een duidelijke knipoog naar het verleden ontworpen. Zo is het instrumentarium voorzien van klassieke wijzerplaten en komt de carrosseriekleur terug in de interieurpanelen. Opvallend is het nostalgisch gestileerde stuurwiel en de fraaie afwerking met chromen accenten.

Praktisch interieur

Het kenmerkende, hoge ontwerp is niet alleen fraai, maar zorgt ook voor veel interieurruimte. Chrysler noemt de PT Cruiser het eerste Flexible Activity Vehicle ter wereld. Daarbij duidt het merk op de vele praktische verstelmogelijkheden van het interieur. Zo kan de achterbank niet alleen in delen worden neergeklapt (verhouding 65/35), maar ook compleet worden verwijderd waardoor een vlakke laadvloer ontstaat. Met de achterbank in gebruik bedraagt de bagageruimte 520 liter. De voorpassagiersstoel is omklapbaar tot tafeltje voor de bestuurder. Daardoor ontstaat ook extra ruimte, die de PT Cruiser geschikt maakt voor het vervoeren van lange voorwerpen. Een ander aardig detail is de hoedenplank, die in vijf standen verstelbaar is en in uitgeklapte stand als picknicktafeltje kan dienen. Door deze mogelijkheden is de PT Cruiser geschikt als personenauto, met vijf volwaardige zitplaatsen, maar ook als lichte bestelauto, met alleen de bestuurdersstoel in gebruik.

De Europese versies van de voorwielaangedreven PT Cruiser worden uitgerust met een moderne 2,0-liter DOHC 16-kleps motor, met naar keuze een handgeschakelde of automatische transmissie. Het is nog niet bekend welke versie(s) er in Nederland geleverd gaan worden. In Noord Amerika heeft de PT Cruiser een 2,4-liter motor. In een later stadium zal ook een dieselversie verkrijgbaar zijn.

Enkele specificaties (onder voorbehoud):

Totale lengte: 4.289 mm
Breedte: 1.705 mm
Hoogte: 1.601 mm
Spoorbreedte (v/a): 1.481 mm / 1.487 mm
Volume interieur: 3.390 liter (EPA normen)
Volume bagageruimte: 520 liter

Zoekwoorden: