Voorschotbedrag energie misleidend


Bij 6 van de 10 aanbieders: voorschotbedragen energie onvolledig zonder netwerkkosten

Eindhoven, 20140515 -- Nieuwe klanten betalen rekening voor misleidende communicatie energieleveranciers Energiebedrijven hengelen massaal naar nieuwe klanten. De wijze waarop dat gebeurt, verdient niet de schoonheidsprijs. Met onvolledige informatie over voorschotbedragen worden consumenten verleid om over te stappen. De Vastelastenbond onderzocht de websites van de 10 grootste energieleveranciers en kwam tot een schokkende conclusie: 6 van de 10 leveranciers vermelden geen netwerkkosten. Consumenten denken zo goedkoper uit te zijn, maar betalen achteraf hiervoor een flinke rekening. De Vastelastenbond is verbolgen over deze misleidende communicatie en dient een klacht in bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Netwerkkosten vormen een vast onderdeel van de maandelijkse voorschotbedragen die consumenten aan hun energieleverancier betalen. De Vastelastenbond rook onraad bij het zien van de voorschotbedragen op de website van grote energieleveranciers. Besloten werd om de website van de 10 grootste energieleveranciers van Nederland onder de loep te nemen. De uitkomst liegt er niet om: 60 procent van de aanbieders neemt de netwerkkosten niet op in het voorgespiegelde voorschotbedrag. Er is slechts één conclusie mogelijk: het merendeel van de leveranciers gebruikt misleidende bedragen om potentiële klanten over de streep te trekken.

Onverwacht € 413 per jaar méér kosten
De gemiddelde netwerkkosten bedragen € 413,52 euro per huishouden per jaar. Nieuwe klanten betalen dit bedrag extra als energieleveranciers het voorschotbedrag exclusief netwerkkosten vermelden op hun website. Consumenten tekenen een contract bij hun nieuwe energieleverancier en ontdekken 4 weken later dat hun daadwerkelijke voorschotbedrag veel hoger uitvalt. Op dat moment is het te laat om het contract te annuleren. Na de bevestiging door de leverancier krijgen ze hiervoor 14 dagen de tijd. Daarna zitten ze onder valse voorwendselen vast aan een veel duurder energiecontract. Deze oneerlijke praktijken tonen opvallende gelijkenissen met de wijze waarop vliegtickets via internet verkocht worden. Consumenten vullen hun boeking in en moeten vervolgens betalen voor extra kosten en toeslagen.

Grote ergernis
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat ruim 60% van de Nederlanders zich ergert aan misleidende prijzen op internet. Reden genoeg om een actie te starten tegen ondoorzichtige reisprijzen. Helaas nemen de verborgen kosten in de reisbranche alleen maar toe. Dat blijkt uit een artikel op de website van Z24. Deze tendens is nu gangbaar in de energiebranche. Een flinke concurrentiestrijd is prima. Het is ook geen probleem dat leveranciers steeds creatiever worden om consumenten over te halen. Als de eerlijkheid in het geding komt, is het tijd voor actie.

Officiële klacht ACM
De Vastelastenbond pleit voor weergave van álle onontkoombare energiekosten op websites van energieleveranciers. Consumenten zijn het beu om voor het lapje gehouden te worden met ondoorzichtige prijzen. Daarom dient de Vastelastenbond een officiële klacht in bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Hierin houden we een warm pleidooi voor een wettelijke richtlijn die bepaalt welke kostenposten energieleveranciers moeten opnemen in de voorgespiegelde voorschotbedragen op hun websites.


Deel: ' Voorschotbedrag energie misleidend '




Lees ook