Voortbestaan kunstenaarsdorp Ruigoord tot 2027 verzekerd

Havenbedrijf Amsterdam en de stichting van Ruigoord hebben afspraken gemaakt over het voortbestaan van het gelijknamige kunstenaarsdorp. Vanaf nu zijn de ‘dorpelingen’ zélf verantwoordelijk voor het onderhoud aan terreinen, ateliers en kerk. Dat staat in het huurcontract dat partijen zondag 26 maart om 17:00 feestelijk ondertekenen in de kerk van Ruigoord. Daarmee is het voortbestaan van de culturele vrijhaven voor de komende tien jaar verzekerd.

In het nieuwe huurcontract hebben Ruigoord en Havenbedrijf Amsterdam naast afspraken over het onderhoud ook afgesproken dat Ruigoord haar creatieve inspiratie gaat inzetten om de haven te helpen duurzamer, ethischer en mooier te maken door ontmoetingsplek te worden in de haven en te investeren in eigen energieopwekking.

Koen Overtoom, CEO Havenbedrijf Amsterdam: “Met deze afspraken zorgen wij ervoor dat Ruigoord een culturele landmark blijft in onze haven en een prachtige plek waar stad en haven elkaar ontmoeten”.

Marco de Goede, voorzitter van het bestuur van de stichting Ruigoord: “Waar krakers en haven ooit tegenover elkaar stonden, vinden wij elkaar nu in een mooie, creatieve en ruige omgeving met toekomst. De haven laat kunstenaars doen waar zij goed in zijn: kunst maken. Ruigoord helpt op haar beurt de haven duurzamer, ethischer en mooier te worden”.

Ruigoord, in het havengebied van Amsterdam, werd in de jaren zeventig door kunstenaars gekraakt. Het dorp kende roerige tijden. De groeiende haven wilde Ruigoord in die periode inlijven om plaats te maken voor industrie en de Afrikahaven. Sinds begin deze eeuw werken zij samen en zien de gemeente en Havenbedrijf Amsterdam de meerwaarde in van deze culturele en groene enclave, zowel voor het gebied zélf als voor de stad. De oud-krakers en kunstenaars van Ruigoord zijn verenigd in een stichting die het terrein nu huurt van grondeigenaar Havenbedrijf Amsterdam.

Over Ruigoord

Ruigoord biedt werk- en speelruimte voor creatievelingen, kunstenaars en andersdenkenden. Daarnaast is Ruigoord een kleinschalige evenementenlocatie voor vrijzinnige, artistieke en alternatieve evenementen. Kijk voor meer informatie op de website.

Deel: ' Voortbestaan kunstenaarsdorp Ruigoord tot 2027 verzekerd '