Vopak introduceert e-commerce activiteiten

· Start ChemPoint.com

Rotterdam, 6 maart 2000

Koninklijke Vopak N.V. maakt de start bekend van ChemPoint.com, een 'e-distributeur' van chemische producten en diensten. In eerste instantie zal ChemPoint.com zich richten op de zogenaamde 'specialty', 'fine' en 'half-commodity' chemicaliën. De website van het e-commerce bedrijf, te vinden onder www.chempoint.com, is inmiddels volledig operationeel.

ChemPoint.com is een volle dochter van Vopak en een zusterbedrijf van Van Waters & Rogers, het Noord-Amerikaanse chemische-distributiebedrijf van Vopak. Het geheel onafhankelijk opererende bedrijf maakt gebruik van alle mogelijkheden die het internet biedt. De Chemische Distributie krijgt een extra impuls door de innovatieve mogelijkheden van het internet te combineren met een op de afzonderlijke klant gerichte verkoop- en marketingbenadering. Afgezien van de marketing zal ChemPoint.com alle overige taken uitbesteden, waarbij met name het netwerk van Van Waters & Rogers met zijn 130 distributiecentra in heel Noord-Amerika zal worden gebruikt voor de logistieke dienstverlening.

Vopaks bestuursvoorzitter Ton Spoor over het nieuwe initiatief: "ChemPoint.com combineert de efficiency van e-commerce met een persoonlijke benadering. Het persoonlijke contact met onze klanten onderhouden we als voorheen: via één contactpersoon die een nauwe relatie met de klant onderhoudt. De contactpersoon is gemakkelijk en snel te bereiken - telefonisch of via e-mail. Daaraan voegt ChemPoint.com nu het grote voordeel toe dat klanten 24 uur per dag, 7 dagen per week orders kunnen plaatsen en volgen en waardevolle informatie van de site kunnen downloaden."

ChemPoint.com concentreert de e-commerce activiteiten op producten die op dit moment niet actief worden gedistribueerd via de gebruikelijke kanalen en op producten die door producenten niet voldoende efficiënt kunnen worden gedistribueerd. Hierbij gaat het met name om de 'specialty' en 'fine' chemicaliën met een langere verkoopcyclus, met bijzondere productkwalificaties of om producten die een omvangrijke technische ondersteuning vereisen. Voorbeelden hiervan zijn industriële siliconensealants, natuurlijke voedingskleurstoffen en bariumcarbonaat. Nieuw ontwikkelde producten zijn ook zeer geschikt om via ChemPoint.com op de markt te worden geïntroduceerd.

"De reacties van producenten op de komst van ChemPoint.com zijn ronduit bemoedigend", aldus Roelof Hendriks, het lid van de Raad van Bestuur van Vopak met de Noord-Amerikaanse Chemische Distributie in zijn portefeuille. "We hebben het productaanbod in de startfase van ChemPoint.com bewust beperkt gehouden om zeker te zijn van een optimale kwaliteit. Inmiddels zijn er al met diverse vooraanstaande producenten overeenkomsten voor e-distributie gesloten, zoals met BASF, Celanese, General Chemical, Hebei Xinji, Rhodia en Uniqema. In de komende maanden zullen we meer contracten afsluiten met grote producenten."

ChemPoint.com biedt producenten exclusieve e-distributieovereenkomsten. Zo kan het bedrijf alle informatie over producten en verkooptrajecten met de partners delen. ChemPoint.com sluit aldus veel nauwer aan bij de verkooporganisatie van de producent dan een conventionele distributeur.

Hoewel ChemPoint.com gebruik maakt van het internet, is er toch sprake van een verkoopstrategie met zowel een 'push' als een 'pull' benadering. De 'push' benadering van de marktstrategie wordt gerealiseerd middels een actief verkoopbeleid dat wordt geformuleerd door een team van marketing- en verkoopspecialisten. De marketeers onderzoeken de behoeften van klanten in de markt, de sales experts zorgen voor een actieve klantenbenadering. Zowel de verkoop-/klantenmanagementactiviteiten als het daadwerkelijke verkooptraject worden gecoördineerd op een geavanceerd ICT-platform met speciale interfaces voor klanten en producenten.

ChemPoint.com biedt zijn bezoekers verschillende manieren om orders te plaatsen: via het internet, EDI, XML, e-mail, fax of telefoon. De webstructuur maakt het mogelijk in te spelen op eisen van specifieke klanten - iedere geregistreerde klant krijgt een eigen menu van producten, prijzen en nieuws gepresenteerd. De getoonde prijsstelling is gebaseerd op afspraken die vooraf zijn gemaakt. Door de logische opbouw van de site vindt iedere klant gemakkelijk zijn weg en door de klantgerichte structuur is het plaatsen van vervolgorders sterk vereenvoudigd. Andere voordelen van de unieke ChemPoint.com webstructuur zijn de status-checks via het web, de geconsolideerde facturering en de online informatievoorziening met 'material safety data sheets', analysecertificaten en technische productliteratuur, plus informatie over extra kortingen voor klanten die genoegen nemen met langere levertijden dan de gebruikelijke 24 tot maximaal 48 uur.

Vopak verwacht met dit internet-initiatief een toename van het totale volume te realiseren en zich toegang te kunnen verschaffen tot nieuwe markten. Deze 'business-to-business' e-commerce activiteiten zullen in de nabije toekomst ook worden uitgebreid naar de logistieke activiteiten van de wereldwijd opererende Vopak groep.

Profiel Vopak
Vopak biedt over de hele wereld logistieke en distributiediensten aan de chemische en olie-industrie en aan eindgebruikers van chemicaliën. De organisatie beschikt over een wereldwijd logistiek netwerk van terminals, tankers en tankcontainers, een Noord- Amerikaans en Europees distributienetwerk van warehouses, klanten en eindgebruikers. Het verschaft Vopak een unieke positie om de schakel te zijn tussen producent en eindgebruiker van chemicaliën en olieproducten.

Deel: ' Vopak introduceert e-commerce activiteiten '




Lees ook