Persbericht 3Com Benelux

VPN's worden draadloos: 3Com levert tunneling voor CDMA datanetwerken

Maarssen / Brussel, 18 mei 1999 - 3Com gaat haar Total Control multiservice-platform uitbreiden met ondersteuning voor draadloze Virtual Private Network (VPN) diensten. De Interworking Function (IWF) van Total Control ondersteunt nu het IETF-standaard Layer 2 Tunneling Protocol (L2TP) en het Microsoft Point-to-Point Tunneling Protocol (PPTP). Dankzij deze IWF-beveiligingsfunctionaliteit kunnen aanbieders van draadloze communicatiediensten op basis van CDMA-netwerken (Code Division Multiple Access) zakelijke klanten in staat stellen hun 'vaste' bedrijfs-VPN's draadloos uit te breiden naar mobiele medewerkers voor netwerktoegang vanaf plaatsen waar geen telefoonlijn voorhanden is.

Met een draadloze handset bijvoorbeeld hebben mobiele verkoopmedewerkers rechtstreeks beveiligde toegang tot product-, prijs- en voorraadgegevens op hun bedrijfs-intranet, kunnen ze e-mails versturen en ontvangen en het openbare Internet opgaan, zonder kosten te maken die een regulier vast netwerk met zich meebrengt. Ze kunnen hun handset ook op hun laptop aansluiten en die als modem gebruiken voor toegang tot client/server-applicaties, faxverkeer of gewoonweg om te profiteren van het gemak van een groter scherm voor tekst- en grafisch georiënteerde informatie.

CDMA
CDMA is net als GSM een standaard voor draadloze telefonie die vooral in de Verenigde Staten gemeengoed is, maar ook internationaal steeds meer terrein wint. Met CDMA kunnen service-providers spraak- en datadiensten integreren ten behoeve van hun abonnees, tegen lagere kosten dan met gescheiden netwerken het geval zou zijn. 3Com is 's werelds belangrijkste leverancier van CDMA data-interworking-apparatuur.

In 3Com's nieuwe CDMA tunneling-implementatie verpakken L2TP en PPTP het dataverkeer van de abonnee in een veilige virtuele verbinding (tunnel) tussen het draadloze netwerk en het 'host'netwerk van de klant - doorgaans het Internet of een bedrijfsnetwerk. Met L2TP of PPTP kan het hostnetwerk nagaan of de beller toegangsgerechtigd is.

De cliëntapparatuur hoeft niet te worden aangepast. Eindgebruikers worden aan de hand van het telefoonnummer dat ze kiezen geïndentificeerd als VPN-leden. De IWF stuurt het gesprek via een L2TP- of PPTP-tunnel over het Internet naar het hostnetwerk, waar authenticiteit op basis van gebruikersnaam en wachtwoord plaatsvindt.

De Quick Net Connect-functie van de IWF-gateway-software koppelt het draadloze netwerk direct met het Internet, wat resulteert in een hoogwaardige volledig digitale verbinding, zonder tussenkomst van het 'gewone' telefonienetwerk en zonder de kosten die dat met zich meebrengt. Bovendien is de draadloze verbinding razendsnel opgezet: in circa 5 seconden, tegen 20 tot 30 seconden voor gewone vaste lijnen.

Over 3Com
Met meer dan 200 miljoen gebruikers over de hele wereld heeft 3Com Corporation meer mensen aangesloten op informatiebronnen dan enige andere netwerkleverancier. 3Com levert innovatieve netwerkoplossingen en informatietoegangsproducten voor grote en kleine bedrijven, telecomaanbieders en network service providers, PC-fabrikanten en consumenten. 3Com, More connected. 3Com onderhoudt websites op www.3com.nl en www.3com.be.

Deel: ' VPN's draadloos 3Com levert tunneling CDMA datanetwerk '