Vrijwilligers gezocht voor bemensen 'KlusKeet'

Een KlusKeet is een op ludieke wijze als tentoonstelling ingerichte bouwkeet, waar doe-het-zelvers antwoord kunnen krijgen op vragen over duurzaam klussen, zoals: 'Welke verf is het minst schadelijk voor mens en milieu, wat voor behang is het meest milieuvriendelijk, welke houtsoorten kan ik het beste gebruiken en wat kan ik doen om energie en water te besparen'.

KlusKeet
Een KlusKeet wordt geplaatst op de parkeerplaats van een bouwmarkt. Bij de KlusKeet staan twee vrijwilligers, die een gerichte training hebben ontvangen over duurzaam klussen en daarover de bezoekers van de bouwmarkt informeren. Het doel van een KlusKeet project is om klussers en doe-het-zelvers te informeren over duurzaam klussen. Het blijkt, dat men met weinig inspanningen bij het doe-het-zelven heel wat kan doen om gezondheid en milieu te sparen. Ook de veiligheid en de portemonnee zijn daar meestal bij gebaat.

In de deelnemende bouwmarkt of DHZ-zaak zijn de meest milieuvriendelijke producten speciaal uitgestald en is over deze producten extra informatie te vinden. Ook in de KlusKeet zijn diverse folders beschikbaar. Bezoekers van de KlusKeet worden uitgedaagd om mee te doen met het 'Rad van Fortuin'. Voor dit spel zijn kleine prijsjes beschikbaar.

Vrijwilligers gevraagd
Vanwege het succes heeft de Lokale Agenda 21 themagroep 'Duurzaam Bouwen en Wonen' het plan om in samenwerking met de gemeente dit jaar een KlusKeet te plaatsen bij een aantal Zoetermeerse bouwmarkten. Hiervoor zijn nu vrijwilligers nodig die gedurende één of enkele dagen een KlusKeet willen bemensen.

Van deze vrijwilligers wordt verwacht dat zij geïnteresseerd zijn in milieuvriendelijk klussen, bereid zijn om een speciale training te volgen, over goede contactuele vaardigheden beschikken en een goed ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
Geïnteresseerden ontvangen een gratis cursus van één dag met zowel theorielessen als lessen door praktijkmensen. Voor het bemensen van de KlusKeet ontvangen zij een vergoeding van fl 125,00 per dag.
Belangstellenden kunnen zich tot 8 april aanmelden bij de afdeling Milieu, Bouwen en Wonen, dhr. van Es, van de gemeente Zoetermeer, telefoon (079) 346 8409.

Gemeente Zoetermeer © March 2000

Last update: 28 March 2000 (9:17)

Deel: ' Vrijwilligers gezocht voor bemensen 'KlusKeet' Zoetermeer '