Gemeente Houten

Vrijwilligers knotten wilgen

22/12/98

Op zaterdag 9 januari organiseert de Milieuwerkgroep Houten de eerste knotdag van dit winterseizoen. Geknot wordt een aantal bomen op een mooie locatie langs de Achterdijk (Schalkwijk). De wilgen zijn een jaar of vier geleden geknot en de takken zijn nu zo dik dat ze beginnen af te scheuren. Voor het behoud van de boom is nu dus weer een knotbeurt nodig!

Geknotte wilgen kunnen meer dan honderd jaar oud worden terwijl wilgen die niet geknot zijn meestal na dertig à veertig jaar afsterven of omwaaien. De knotbomen zijn bovendien waardevol-le nestplaatsen voor vogelsoorten zoals de steenuil en spechten.

De knotlocatie ligt tegenover nummer 9 B van de Achterdijk. Daar begint het Johanse pad, waar de vrijwilligers zich verzamelen. Voor gereedschap, ladders en warme soep wordt gezorgd. Ook zorgt de Milieuwerkgroep Houten voor deskundige begeleiding. De werkzaamheden zijn geschikt voor alle leeftijden en voorop staat de gezelligheid van het samen werken aan de instandhouding van het mooie kommenlandschap van de Lek. U hoeft zelf alleen voor brood, geschikte kleding en goed schoeisel te zorgen.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Peter Drost, tel.
6373522 en Anton Moons (tel. 6375283).